Kom met decor van mythische wezens, bencharong (Q21398)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da... 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Kom met decor van mythische wezens, bencharong |
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da... 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026 |
Verklaringen
kom (Nederlands)
2 bronnen
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Kom met decor van mythische wezens, bencharong (Nederlands)
1 bron
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
OKS 1957-026
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
Jingdezhen (Nederlands)
onbekende waarde
Qing (1644-1911) (Nederlands)
1750
1850
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026
0 bronnen
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
1 bron
porselein (Nederlands)
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
in mal gevormd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
polychroom (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron