Schaal met geschulpte rand met decor van vogel boven bamboe op het plat en bloemenpatroon langs rand, shoki imari (Q29490)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Schaal op een dikke voetring, met een geschulpte rand, versierd in onderglazuur blauw. Aan de bovenzijde een centrale vo... waren er al wel experimenten, maar nog niet succesvol. Vanaf de vroege...||Hizen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-009
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Schaal met geschulpte rand met decor van vogel boven bamboe op het plat en bloemenpatroon langs rand, shoki imari |
Schaal op een dikke voetring, met een geschulpte rand, versierd in onderglazuur blauw. Aan de bovenzijde een centrale vo... waren er al wel experimenten, maar nog niet succesvol. Vanaf de vroege...||Hizen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-009 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
schaal (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Schaal met geschulpte rand met decor van vogel boven bamboe op het plat en bloemenpatroon langs rand, shoki imari (Nederlands)
1 bron
Schaal op een dikke voetring, met een geschulpte rand, versierd in onderglazuur blauw. Aan de bovenzijde een centrale voorstelling van een vliegende kraanvogel en bamboe. Op de wand een rand met bloem- en bladranken. Daarboven radiale boogvormige lijnen die corresponderen met de geschulpte lip. Deze bogen zijn ook op de buitenzijde aangebracht. Op de bovenzijde van de wand is een dikke druppel ijzer te zien. Op het middenvlak zijn wederom resten van ijzer aanwezig. Als gevolg van de bezetting van Korea door Toyotomi Hideyoshi (vanaf 1590 Korea binnengevallen) vestigen eind zestiende eeuw Koreaanse pottenbakkers zich gedwongen in Japan op het eiland Kyushu. Porselein was al bekend in Japan, het werd in grote hoeveelheden uit China en in mindere mate uit Korea geïmporteerd. In de omgeving van Arita, in de provincie Hizen, vindt men begin zeventiende eeuw de juiste ingrediënten om porselein mee te maken. Een van deze pottenbakkers uit Korea was Ri Sampei, hij wordt gezien als de ‘vader’ van het Japanse porselein en volgens de overlevering is het hem in 1616 voor het eerste gelukt om porselein te maken. Daarvoor waren er al wel experimenten, maar nog niet succesvol. Vanaf de vroege... (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
OKS 1963-009
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Hizen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-009
0 bronnen
Schaal op een dikke voetring, met een geschulpte rand, versierd in onderglazuur blauw. Aan de bovenzijde een centrale voorstelling van een vliegende kraanvogel en bamboe. Op de wand een rand met bloem- en bladranken. Daarboven radiale boogvormige lijnen die corresponderen met de geschulpte lip. Deze bogen zijn ook op de buitenzijde aangebracht. Op de bovenzijde van de wand is een dikke druppel ijzer te zien. Op het middenvlak zijn wederom resten van ijzer aanwezig. Als gevolg van de bezetting van Korea door Toyotomi Hideyoshi (vanaf 1590 Korea binnengevallen) vestigen eind zestiende eeuw Koreaanse pottenbakkers zich gedwongen in Japan op het eiland Kyushu. Porselein was al bekend in Japan, het werd in grote hoeveelheden uit China en in mindere mate uit Korea geïmporteerd. In de omgeving van Arita, in de provincie Hizen, vindt men begin zeventiende eeuw de juiste ingrediënten om porselein mee te maken. Een van deze pottenbakkers uit Korea was Ri Sampei, hij wordt gezien als de ‘vader’ van het Japanse porselein en volgens de overlevering is het hem in 1616 voor het eerste gelukt om porselein te maken. Daarvoor waren er al wel experimenten, maar nog niet succesvol. Vanaf de vroege... (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
porselein (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onderglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron