O.K. (Q33141)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KMBot (overleg | bijdragen) op 31 okt 2023 om 13:57 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @7a23b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @38b50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='O.K.' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @7a23b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @38b50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='O.K.' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Met grote verbeeldingskracht schept de Bulgaarse kunstenaar Solakov een eigen mythologie, die maatschappelijke conventie... staaltje beeldenstormerij dat een recente farce uit de Bulgaarse actualiteit in herinnering ...||Museum Arnhem GM 2000.155
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
O.K.
Met grote verbeeldingskracht schept de Bulgaarse kunstenaar Solakov een eigen mythologie, die maatschappelijke conventie... staaltje beeldenstormerij dat een recente farce uit de Bulgaarse actualiteit in herinnering ...||Museum Arnhem GM 2000.155

    Verklaringen

    Met grote verbeeldingskracht schept de Bulgaarse kunstenaar Solakov een eigen mythologie, die maatschappelijke conventies op de helling zet. Een bekend voorbeeld daarvan zijn de epische wederwaardigheden van een regendruppel – genre “Under this very wing there is a very small rain drop…” – die hij op de vleugels van de Luxemburgse luchtvloot liet afdrukken. Daarnaast waagt Solakov zich ook aan scherpe institutionele commentaren die zijn problematische positie als Bulgarijes belangrijkste hedendaagse kunstenaar toelichten. Op de drie verticale banden van de Bulgaarse vlag liet hij op de Biënnale van Venetië in 1999 de tekst afdrukken: “After nearly 30 years of absence from the officially participating countries at the Venice Biennale, the Republic of Bulgaria is proud to announce that it is prepared to properly participate in the next Venice Biennale in the year 2001.” In een tentoonstelling in Sofia’s National Gallery for Foreign Art voorzag Solakov de plaatselijke meesterstukken van “vreemde kunst” dan weer van reusachtige aanhalingstekens. In Arnhem waagt Solakov zich aan een ironisch staaltje beeldenstormerij dat een recente farce uit de Bulgaarse actualiteit in herinnering ... (Nederlands)