(Q37904)

Versie door KMBot (overleg | bijdragen) op 22 jul 2024 om 07:41 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @843dc0 _LanguageValues__values={'en': <LanguageValue @828040 _LanguageValue__language='en' _LanguageValue__value='beeldje' _LanguageValue__removed=False>, 'nl': <LanguageValue @82ac50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='beeldje' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @843dc0 _LanguageValues__values={'en': <LanguageValue @828040 _LanguageValue__language='en' _LanguageValue__value='b...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

Museum Arnhem AB 8446
0 bronnen
Staande vrouw op rechthoekig voetstuk voor boomstronken en meloen. Hoofd schuin naar rechts gewend en de rechter wijsvinger omhoog gestoken. Tussen de linkerarm en de met de linkerhand opgetrokken schort houdt zij een openstaande vogelkooi vast. Wit.Het beeldje is een voorbeeld van figuren die Delftse modelleurs gemaakt hebben naar Franse porseleinen voorbeelden. Dit beeldje gaat terug op 'La petite fille à cage' die Blondeau in 1752 als onderdeel van een serie van zes witte porseleinen figuren voor de porseleinfabriek te Vincennes maakte. Thematisch zijn ze ontleend aan Bouchers 'Les premiers enfants'. Boucher had zich op zijn beurt weer laten inspireren door de balletvoorstelling 'La Vallée de Montmorency ou les amours villageois' van de Opéra Comique. Bij dit beeldje hoort een beeldje van een jongen die het ontsnapte vogeltje vangt. Samen vormen ze het stel 'La douleur de Babet et Corydon'. De geopende vogelkooi onder Babets arm symboliseert de verloren onschuld. Het Rijksmuseum bezit zowel een beeldje van Babet als van Corydon. (Nederlands)
1752
1730 - 1775 (Engels)
1730 - 1775 (Nederlands)
beeldje (Nederlands)
0 bronnen
geheel: hoogte 21.1 cm; geheel: breedte 10.5 cm; geheel: diepte 7.7 cm (Nederlands)
onbekende waarde
onbekend (Nederlands)
Lunsingh Scheurleer, D.F., Delft : Niederländische Fayence - p. 131, 321, afb. 379 (Nederlands)