(Q29616)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 10:27 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @7f400 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @7f640 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Scherf van schotel met decor van paviljoens en stempels' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @7f400 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @7f640 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Scherf van schotel met decor van paviljoens en stempels' _LanguageValue__removed...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

onbekende waarde
Scherf van schotel met decor van paviljoens en stempels (Nederlands)
Scherf van schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois, de kleuren zijn vrij afgesleten. Op het plat (oorspronkelijk) een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee paviljoens die gescheiden worden door een 'bubbel'. In deze bubbel zijn drie paviljoens afgebeeld. Op de rand zijn vier rode zegels met een onleesbaar schrift. Deze worden afgewisseld met ruyi-vormige mediallons gevuld met waterlandschappen. Deze decoratie combineert Daoïstische en Confucianistische tradities en de bergen referen waarschijnlijk naar het paradijs. De bubbel is een manier van verwijzen naar een droom, fantasie of andere werkelijkheid die vaker in de Chinese kunst en Daoïtischt traditie werd gebruikt. Dit decor staat ook wel bekend als 'split pagoda'. Zhangzhou keramiek beleefde zijn hoogtepunt van 1550 tot 1650. Het werd op grote schaal geproduceerd voor de zuidoost Aziatische markt en was ook populair in Japan. Het porselein is over het algemeen een grover dan dat van Jingdezhen en vaak bevinden er zich zandresten uit de oven op de bodem. De decoraties zijn losser geschilderd met een grotere variëteit aan kleur. Zhangzhou keramiek stond voorheen bekend als 'Swatow', deze naam is ontle... (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
onbekende waarde
Ming (1368-1644) (Nederlands)
Qing (1644-1911) (Nederlands)
1600
1650
Keramiekmuseum Princessehof GRV 1940-050
0 bronnen
Scherf van schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois, de kleuren zijn vrij afgesleten. Op het plat (oorspronkelijk) een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee paviljoens die gescheiden worden door een 'bubbel'. In deze bubbel zijn drie paviljoens afgebeeld. Op de rand zijn vier rode zegels met een onleesbaar schrift. Deze worden afgewisseld met ruyi-vormige mediallons gevuld met waterlandschappen. Deze decoratie combineert Daoïstische en Confucianistische tradities en de bergen referen waarschijnlijk naar het paradijs. De bubbel is een manier van verwijzen naar een droom, fantasie of andere werkelijkheid die vaker in de Chinese kunst en Daoïtischt traditie werd gebruikt. Dit decor staat ook wel bekend als 'split pagoda'. Zhangzhou keramiek beleefde zijn hoogtepunt van 1550 tot 1650. Het werd op grote schaal geproduceerd voor de zuidoost Aziatische markt en was ook populair in Japan. Het porselein is over het algemeen een grover dan dat van Jingdezhen en vaak bevinden er zich zandresten uit de oven op de bodem. De decoraties zijn losser geschilderd met een grotere variëteit aan kleur. Zhangzhou keramiek stond voorheen bekend als 'Swatow', deze naam is ontle... (Nederlands)
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)