(Q29534)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 09:50 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @173370 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @1735b0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Stemcup met decor van vissen in koperrood' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @173370 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @1735b0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Stemcup met decor van vissen in koperrood' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

onbekende waarde
op de binnenkant van de voetring in kobaltblauw zesmerk Yongzheng (Nederlands)
onbekende waarde
Stemcup met decor van vissen in koperrood (Nederlands)
Kom op taps toelopende, hoge voet gedecoreerd met driemaal een vis in onderglazuur koperrood. Op de binnenkant van de voet staat horizontaal het zes-karakter merk van de keizer Yongzheng. Het hoogtepunt van de productie van porselein gedecoreerd met onderglazuur in koperrood was tijdens de korte regeerperiode van de keizer Xuande. In het algemeen worden de regeerperiodes van Chenghua en Xuande gezien als het hoogtepunt van porseleinproductie tijdens de Ming dyanstie (1368-1644). Tijdens de Yongle en Xuande periode werden dit soort stem cups gedecoreerd met vissen (en andere figuren) ook vervaardigd. De stem cups uit de regeerdeperiode van de keizer Yongle zijn een verwijzing en eerbetoon naar deze eerdere periode. De decoratie van onderglazuur koperrood was een moeilijke techniek, waarbij tijdens het bakproces veel mis kon gaan (juiste temperatuur, plek in de oven, reducerend bakken etc.). Dit is een reden waarom porselein met onderglazuur koperrood uit de Ming periode vrij zeldzaam is en na de Xuande periode weinig werd toegepast. Tijdens de Qing dynastie werd het door technologische ontwikkelingen beter mogelijk om koperoxide als decoratie techniek toe te passen op porselein... (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof NO 01779
0 bronnen
Kom op taps toelopende, hoge voet gedecoreerd met driemaal een vis in onderglazuur koperrood. Op de binnenkant van de voet staat horizontaal het zes-karakter merk van de keizer Yongzheng. Het hoogtepunt van de productie van porselein gedecoreerd met onderglazuur in koperrood was tijdens de korte regeerperiode van de keizer Xuande. In het algemeen worden de regeerperiodes van Chenghua en Xuande gezien als het hoogtepunt van porseleinproductie tijdens de Ming dyanstie (1368-1644). Tijdens de Yongle en Xuande periode werden dit soort stem cups gedecoreerd met vissen (en andere figuren) ook vervaardigd. De stem cups uit de regeerdeperiode van de keizer Yongle zijn een verwijzing en eerbetoon naar deze eerdere periode. De decoratie van onderglazuur koperrood was een moeilijke techniek, waarbij tijdens het bakproces veel mis kon gaan (juiste temperatuur, plek in de oven, reducerend bakken etc.). Dit is een reden waarom porselein met onderglazuur koperrood uit de Ming periode vrij zeldzaam is en na de Xuande periode weinig werd toegepast. Tijdens de Qing dynastie werd het door technologische ontwikkelingen beter mogelijk om koperoxide als decoratie techniek toe te passen op porselein... (Nederlands)
onbekende waarde
onderglazuurschildering (Nederlands)