(Q29515)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 09:41 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @ab2e90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ab30d0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @ab2e90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ab30d0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=F...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

onbekende waarde
Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken (Nederlands)
Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeven door abstracte wolken. Op de rand een decoratie van bloemen en abstracte wolken. De techniek en vorm van dit type schotels zijn gebaseerd op Chinese Ming-versies, maar de uitvoering is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1983-046
0 bronnen
Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeven door abstracte wolken. Op de rand een decoratie van bloemen en abstracte wolken. De techniek en vorm van dit type schotels zijn gebaseerd op Chinese Ming-versies, maar de uitvoering is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. (Nederlands)
onbekende waarde
onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)