(Q21926)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 09:38 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @5a9ae0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @5a9870 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @5a9ae0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @5a9870 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose' _LanguageValue__r...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

onbekende waarde
Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose (Nederlands)
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146
0 bronnen
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands)
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)