(Q15564)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 09:18 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @91b6a0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @91b220 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druip- en lusterglazuren' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @91b6a0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @91b220 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druip- en lusterglazuren' _LanguageValue__removed=False>}>]]))

Verklaringen

onbekende waarde
in mangaan; op de bodem Delft (De Porceleyne Fles) (Nederlands)
Vaas uit de productielijn Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met druipglazuur en luster. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles. In het begin ontwierp hij nieuwe decors in renaissancestijl voor het traditionele Delfts blauw. Maar omstreeks 1890 kwam hij met dit soort vazen, eenvoudig van vorm en alleen voorzien van stroomglazuren. Net als Franse kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek. (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof GMP 1965-105
0 bronnen
Vaas uit de productielijn Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met druipglazuur en luster. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles. In het begin ontwierp hij nieuwe decors in renaissancestijl voor het traditionele Delfts blauw. Maar omstreeks 1890 kwam hij met dit soort vazen, eenvoudig van vorm en alleen voorzien van stroomglazuren. Net als Franse kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek. (Nederlands)
onbekende waarde
De Porceleyne Fles v/h Joost Thooft en Labouchère, Delftsch Aardewerkfabriek (Nederlands)