(Q19467)
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
bord (vaatwerk) (Nederlands)
plate (dishes) (Engels)
3 bronnen
1 bron
Bord met een man en vrouw in een tuin, op de achtergrond een tweede vrouw (Nederlands)
1 bron
Plate with a man and woman in a garden, in the background a second women (Engels)
1 bron
1 bron
Bord met een man en vrouw in een tuin, op de achtergrond een tweede vrouw (Nederlands)
1 bron
Plate with a man and woman in a garden, in the background a second women (Engels)
1 bron
China (Nederlands)
China (Engels)
2 bronnen
onbekende waarde
Parijs (Nederlands)
China (Engels)
3 bronnen
onbekende waarde
derde kwart 18e eeuw (Nederlands)
vierde kwart 17e eeuw (Nederlands)
third quarter 18th century (Engels)
fourth quarter 17th century (Engels)
1760
1780
1 bron
Bord van porselein, beschilderd op het glazuur in blauw, rood, roze, groen, geel, zwart en goud. Op het plat een voorstelling van een liggende vrouw in een tuin met bloeiende planten en bomen, een man steekt zijn arm naar haar uit; achter hen een urn op een voetstuk; op de achtergrond een vrouw kijkend naar het stel vanuit het raam van een gebouw; op de wand een band met decoratief patroon; de rand met een band bloemranken. Twee chips in de rand. Gebaseerd op een gravure van Nicolas de Larmessin (1684-1753), met de titel La Servante Justifiée. Het is een vers uit de Vertellingen van La Fontaine. Europese voorstelling in emailkleuren. (Nederlands)
1 bron
Bord op voetring met een platte rand. In emailkleuren gedecoreerd. Op het plat een scène waarbij een gevallen vrouw de hand wordt gereikt door een heer. De situatie speelt zich af op een terras in een tuin, links op de achtergrond een huis. In het huis een vrouw, zij kijkt naar de figuren op de voorgrond. De gravure die als voorbeeld heeft gediend werd gemaakt door Nicolas de Larmessin (1684-1753), met de titel La Servante Justifiée. Het is een vers uit de Vertellingen van La Fontaine. Deze scènes worden ook wel ‘galante’ scènes genoemd, en het genre was zeer populair. Van deze voorstelling zijn verschillende exemplaren bekend die soms licht afwijken van dit exemplaar en in het algemeen minder Europees van karakter zijn. Ze zijn vaak schematischer geschilderd. Bij de schematisch geschilderde exemplaren kan men zich afvragen wat de Chinese schilder als voorbeeld heeft gehad: een andere prent, of een kopie door een Chinese schilder. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
anoniem (Nederlands)
anonymous (Engels)
1 bron
onbekende waarde
Larmessin, Nicolas de (III) (Nederlands)
anonymous (Engels)
1 bron
onbekende waarde
porselein (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
email (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
goud (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
porcelain (Engels)
1 bron
onbekende waarde
glaze (Engels)
1 bron
onbekende waarde
gold (metal) (Engels)
1 bron
onbekende waarde
draaiend bewerken (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bakken (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
schilderen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
emailleren (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
vergulden (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuren (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
painting (Engels)
1 bron
onbekende waarde
gilding (Engels)
1 bron
onbekende waarde
vitrification (Engels)
1 bron
onbekende waarde
Acquisitie (Nederlands)
Acquisition (Engels)
1960
1 bron
onbekende waarde
Rijksmuseum (Nederlands)
1 bron
1 bron