(Q23257)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 06:39 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @d23220 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d23460 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Godenbeeld, blanc de chine, voorstellende Guanyin' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @d23220 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d23460 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Godenbeeld, blanc de chine, voorstellende Guanyin' _LanguageValue__removed=False>}...)

Verklaringen

onbekende waarde
achter de rug ingestempeld vierkant zegelmerk van twee woorden (Nederlands)
onbekende waarde
Godenbeeld, blanc de chine, voorstellende Guanyin (Nederlands)
Beeld van de bodhistattva Guanyin als Guo Hai (beschermer van vissers) of als Ma Zu (Keizerin van de Hemel, Tian Hou) staand op een voetstuk in de vorm van een zeedier. Van Ma Zu zijn grote hoeveelheden plastieken gemaakt in de Dehua ovens, deze godin werd aanbeden in kustprovincies Zuid-China. In haar hand heeft ze een ruyi scepter. Op de achterkant bevindt zich een vals Xuande merk. Het hoogtepunt van de porseleinproductie in Dehua ligt in de zeventiende eeuw. Met name populair zijn de plastieken in de vorm van bekende goden en heiligen. Vanaf de late zeventiende eeuw worden deze plastieken ook in grote aantallen naar het Westen geëxporteerd. (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof NO 02252
0 bronnen
Beeld van de bodhistattva Guanyin als Guo Hai (beschermer van vissers) of als Ma Zu (Keizerin van de Hemel, Tian Hou) staand op een voetstuk in de vorm van een zeedier. Van Ma Zu zijn grote hoeveelheden plastieken gemaakt in de Dehua ovens, deze godin werd aanbeden in kustprovincies Zuid-China. In haar hand heeft ze een ruyi scepter. Op de achterkant bevindt zich een vals Xuande merk. Het hoogtepunt van de porseleinproductie in Dehua ligt in de zeventiende eeuw. Met name populair zijn de plastieken in de vorm van bekende goden en heiligen. Vanaf de late zeventiende eeuw worden deze plastieken ook in grote aantallen naar het Westen geëxporteerd. (Nederlands)