(Q29401)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 04:21 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @bc9a0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @bcbe0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Dekselpot bekroond met dromedaris' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @bc9a0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @bcbe0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Dekselpot bekroond met dromedaris' _LanguageValue__removed=False>}>]]))

Verklaringen

onbekende waarde
Dekselpot bekroond met dromedaris (Nederlands)
Deze dekselpotten zijn een prachtig voorbeeld van de fascinatie die in het begin van de twintigste eeuw ontstond voor de kunst en cultuur uit het Nabije en Midden-Oosten. Bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles in Delft nam technisch directeur Heinrich Mauser het initiatief om de keramiek uit deze gebieden te bestuderen. Samen met de schilder en ontwerper Leon Senf (1860-1940) bezocht hij verschillende musea en tentoonstellingen over islamitische kunst in binnen- en buitenland. Vooral de grote tentoonstelling van ‘Mohammedaanse’ kunst die in 1910 in München werd gehouden, leverde heel wat studiemateriaal op. Mauser verdiepte zich in de technische procedés, terwijl Senf tientallen schetsen maakte van de vormen en de decors. Aan de hand van deze schetsen maakte Senf nieuwe ontwerpen. Eind 1910 bracht De Porceleyne Fles de nieuwe producten op de markt onder de naam ‘Nieuw-Delfts’. Sommige modellen zijn exacte kopieën van historische stukken, vaak zijn het eigen interpretaties. Dit laatste geldt ook voor deze dekselpotten. We weten precies welk voorwerp op de tentoonstelling in München Leon Senf tot inspiratiebron heeft gediend en zelfs precies wanneer hij dit voorbeeld zag en er ... (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
Keramiekmuseum Princessehof OKS 2004-012.B
0 bronnen
Deze dekselpotten zijn een prachtig voorbeeld van de fascinatie die in het begin van de twintigste eeuw ontstond voor de kunst en cultuur uit het Nabije en Midden-Oosten. Bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles in Delft nam technisch directeur Heinrich Mauser het initiatief om de keramiek uit deze gebieden te bestuderen. Samen met de schilder en ontwerper Leon Senf (1860-1940) bezocht hij verschillende musea en tentoonstellingen over islamitische kunst in binnen- en buitenland. Vooral de grote tentoonstelling van ‘Mohammedaanse’ kunst die in 1910 in München werd gehouden, leverde heel wat studiemateriaal op. Mauser verdiepte zich in de technische procedés, terwijl Senf tientallen schetsen maakte van de vormen en de decors. Aan de hand van deze schetsen maakte Senf nieuwe ontwerpen. Eind 1910 bracht De Porceleyne Fles de nieuwe producten op de markt onder de naam ‘Nieuw-Delfts’. Sommige modellen zijn exacte kopieën van historische stukken, vaak zijn het eigen interpretaties. Dit laatste geldt ook voor deze dekselpotten. We weten precies welk voorwerp op de tentoonstelling in München Leon Senf tot inspiratiebron heeft gediend en zelfs precies wanneer hij dit voorbeeld zag en er ... (Nederlands)
onbekende waarde
De Porceleyne Fles v/h Joost Thooft en Labouchère, Delftsch Aardewerkfabriek (Nederlands)
onbekende waarde
Senf, Leon (Nederlands)