Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Q29505)

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki
Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeel... het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van.||Japan||Ogata Kenzan (1643-1746)||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044

    Verklaringen

    onbekende waarde
    In rechthoekig kader onderop in blauw Kenzan stempel (Nederlands)
    onbekende waarde
    Bakje, vierkant, met gestileerd floraal decor en repeterende patronen op de rand, Kyoto yaki (Nederlands)
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-044
    0 bronnen
    Mukōzuke bakje waarvan de binnen- en buitenkant is voorzien van gestempelde decoraties die teruggaan op Delftse voorbeelden. Dit soort bakjes en andere vormen met Delftse invloeden uit de werkplaats van Kenzan en zijn navolgers bevinden zich wereldwijd in musea en privécollecties. Dit waren niet simpelweg imitaties; door de originele combinatie van westerse en Japanse elementen ontwikkelden zij een geheel eigen product, dat bekend kwam te staan als Kyoto yaki. De populariteit van dit soort keramiek sloot aan bij de vraag in die periode naar producten met een ‘exotische’ uitstraling. Ogata Shinsei opereerde onder de naam Kenzan. Hij kwam uit een handelaarsfamilie uit Kyoto en trad rond zijn dertigste in het pottenbakkersambacht. Hij voerde een werkplaats aan met specialisten in het maken van steengoed. Kenzan was niet zozeer een keramist, maar meer de bedenker van de stijl en decoraties waarin de keramiek werd uitgevoerd. Naast het steengoed in een innovatieve en typisch Japanse stijl voerde hij ook een lijn waarin invloeden te zien zijn van westerse keramiek, in het bijzonder het Delfts. Daar is dit bakje een voobeeld van. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Ogata Kenzan (1643-1746) (Nederlands)
    onbekende waarde
    gemodelleerd (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    gesjabloneerd (Nederlands)