Kom met decor van figuren aan de oever en een spel met thee- of wijnkopjes (Q23210)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 09:49 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @a8ebc0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a8ee00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van figuren aan de oever en een spel met thee- of wijnkopjes' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @a8ebc0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a8ee00 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van figuren aan de oever en een spel met th...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kom met aan de binnenzijde een centrale voorstelling van een meerlandschap met rotsen, pijnbomen, zon en een kleine figu...erway. Toelichting over Liu shang qu shi, in dossier van Oostveen, febr. 1983.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 02203
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kom met decor van figuren aan de oever en een spel met thee- of wijnkopjes
Kom met aan de binnenzijde een centrale voorstelling van een meerlandschap met rotsen, pijnbomen, zon en een kleine figu...erway. Toelichting over Liu shang qu shi, in dossier van Oostveen, febr. 1983.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 02203

    Verklaringen

    onbekende waarde
    op de bodem in kobaltblauw vertikaal zesmerk Kangxi in een dubbele ring (Nederlands)
    onbekende waarde
    Kom met decor van figuren aan de oever en een spel met thee- of wijnkopjes (Nederlands)
    Kom met aan de binnenzijde een centrale voorstelling van een meerlandschap met rotsen, pijnbomen, zon en een kleine figuur. Aan de binnenzijde onder de lip een zone met de acht boeddhistische symbolen, telkens afgewisseld door een geknoopte rank. Aan de buitenzijde een landschap met rotsen, pijnbomen, bamboe en een kleine beek met langs de kant mannen die een theeschenkerij hebben en die de koppen thee op lotusbladeren de beek af laten drijven. Twee jongetjes leiden de bladeren verder met stokjes. De decoratie is uitgevoerd in onderglazuur blauw. Barbara Harrisson beschrijft de scène als volgt: Liu shang qu shi = bekers laten drijven op een kronkelig stroompje. The game of scholars, at leisure. Wine-cups are floated on lotus leaves, while verses are being composed by cup-owners in accordance with rules. Verses have te have some reference to what the last man in line composed and be completed when the cup has reached an agreed section of te waterway. Toelichting over Liu shang qu shi, in dossier van Oostveen, febr. 1983. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 02203
    0 bronnen
    Kom met aan de binnenzijde een centrale voorstelling van een meerlandschap met rotsen, pijnbomen, zon en een kleine figuur. Aan de binnenzijde onder de lip een zone met de acht boeddhistische symbolen, telkens afgewisseld door een geknoopte rank. Aan de buitenzijde een landschap met rotsen, pijnbomen, bamboe en een kleine beek met langs de kant mannen die een theeschenkerij hebben en die de koppen thee op lotusbladeren de beek af laten drijven. Twee jongetjes leiden de bladeren verder met stokjes. De decoratie is uitgevoerd in onderglazuur blauw. Barbara Harrisson beschrijft de scène als volgt: Liu shang qu shi = bekers laten drijven op een kronkelig stroompje. The game of scholars, at leisure. Wine-cups are floated on lotus leaves, while verses are being composed by cup-owners in accordance with rules. Verses have te have some reference to what the last man in line composed and be completed when the cup has reached an agreed section of te waterway. Toelichting over Liu shang qu shi, in dossier van Oostveen, febr. 1983. (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuurschildering (Nederlands)