Vaas, flesvaas, met hoge hals, met decor van boeddha's vingerfruit (Q29496)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Bolle flesvaas die vanaf de schouders versmalt tot een smalle hals en mond. De vaas is beschilderd in onderglazuur blauw...ijkdom (富) en geluk (福). *Ondanks de introductie van het Koraans (Hang...||Korea||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-022
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Vaas, flesvaas, met hoge hals, met decor van boeddha's vingerfruit |
Bolle flesvaas die vanaf de schouders versmalt tot een smalle hals en mond. De vaas is beschilderd in onderglazuur blauw...ijkdom (富) en geluk (福). *Ondanks de introductie van het Koraans (Hang...||Korea||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-022 |
Verklaringen
1 bron
vaas (Nederlands)
2 bronnen
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Vaas, flesvaas, met hoge hals, met decor van boeddha's vingerfruit (Nederlands)
1 bron
Bolle flesvaas die vanaf de schouders versmalt tot een smalle hals en mond. De vaas is beschilderd in onderglazuur blauw en gedecoreerd op met takken van bloeiende boeddha’s citroenen/vingerfruit. Op de voet is een lijn aangebracht. De voetring is ongeglazuurd. Op de bodem is het witte glazuur vergeeld door de restauratie. Het glazuur loopt aan de binnenkant van de vaas tot halverwege de hals. De vorm en decoratie van dit soort vazen is kenmerkend voor de productie van blauwwit porselein in Korea tijdens de 19de eeuw. In deze periode is het blauwwit porselein geen exclusief product meer voor gebruik aan het hof en door de elite. Een steeds welvermogende middenklasse kan zich dit soort producten veroorloven en als gevolg daarvan worden de decoraties ook steeds meer aan deze markt aangepast. Gelukssymbolen als decoratie zijn in deze periode bijzonder populair, waaronder boeddha's vingerfruit (佛手柑). Dit fruit wordt vaak afgebeeld in combinatie met de granaatappel en perzik en staan bekend als de 'drie overvloeden'. Het eerste karakter van boeddha's vingerfruit wordt hetzelfde uitgesproken als het woord voor rijkdom (富) en geluk (福). *Ondanks de introductie van het Koraans (Hang... (Nederlands)
1 bron
OKS 1967-022
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
Korea (Nederlands)
onbekende waarde
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1967-022
0 bronnen
Bolle flesvaas die vanaf de schouders versmalt tot een smalle hals en mond. De vaas is beschilderd in onderglazuur blauw en gedecoreerd op met takken van bloeiende boeddha’s citroenen/vingerfruit. Op de voet is een lijn aangebracht. De voetring is ongeglazuurd. Op de bodem is het witte glazuur vergeeld door de restauratie. Het glazuur loopt aan de binnenkant van de vaas tot halverwege de hals. De vorm en decoratie van dit soort vazen is kenmerkend voor de productie van blauwwit porselein in Korea tijdens de 19de eeuw. In deze periode is het blauwwit porselein geen exclusief product meer voor gebruik aan het hof en door de elite. Een steeds welvermogende middenklasse kan zich dit soort producten veroorloven en als gevolg daarvan worden de decoraties ook steeds meer aan deze markt aangepast. Gelukssymbolen als decoratie zijn in deze periode bijzonder populair, waaronder boeddha's vingerfruit (佛手柑). Dit fruit wordt vaak afgebeeld in combinatie met de granaatappel en perzik en staan bekend als de 'drie overvloeden'. Het eerste karakter van boeddha's vingerfruit wordt hetzelfde uitgesproken als het woord voor rijkdom (富) en geluk (福). *Ondanks de introductie van het Koraans (Hang... (Nederlands)
1 bron
porselein (Nederlands)
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onderglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron