Vaas, meiping, met decor van bloemranken (Q21460)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 06:25 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @d240 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d480 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas, meiping, met decor van bloemranken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @d240 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d480 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas, meiping, met decor van bloemranken' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-p... volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen.||China||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-005
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas, meiping, met decor van bloemranken
Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-p... volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen.||China||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-005

    Verklaringen

    onbekende waarde
    De onderzijde gemerkt met een zes-karakter Xuande merk. (Nederlands)
    onbekende waarde
    Vaas, meiping, met decor van bloemranken (Nederlands)
    Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-piled’ techniek. Onderom en op de schouders een rand van staande en hangende lelie-achtige punten. Het glazuur is glanzend en romig. De decoratie in het midden toont ranken, waarbij de ‘bloemen’ gevormd worden door elementen die overeenkomsten vertonen met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, en ruyi-vormen, wat staat voor ‘zoals u wenst’, gecombineerd met bamboe, ook een gelukssymbool. De losjes geschilderde lingzhi was een populair motief in de ontwerpen in de Yongle en Xuande periode. De onderkant van de vaas heeft een merk met zes karakters van de Xuande periode, een bloeiperiode in de geschiedenis van de Chinese keramiek. Het blauw-wit porselein onder zijn bewind geproduceerd was geliefd bij de hierop volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1426Gregoriaans
    1435Gregoriaans
    Xuande (1426-1435) (Nederlands)
    Ming (1368-1644) (Nederlands)
    1426Gregoriaans
    1435Gregoriaans
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1963-005
    0 bronnen
    Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-piled’ techniek. Onderom en op de schouders een rand van staande en hangende lelie-achtige punten. Het glazuur is glanzend en romig. De decoratie in het midden toont ranken, waarbij de ‘bloemen’ gevormd worden door elementen die overeenkomsten vertonen met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, en ruyi-vormen, wat staat voor ‘zoals u wenst’, gecombineerd met bamboe, ook een gelukssymbool. De losjes geschilderde lingzhi was een populair motief in de ontwerpen in de Yongle en Xuande periode. De onderkant van de vaas heeft een merk met zes karakters van de Xuande periode, een bloeiperiode in de geschiedenis van de Chinese keramiek. Het blauw-wit porselein onder zijn bewind geproduceerd was geliefd bij de hierop volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen. (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuurschildering (Nederlands)