Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur (Q22111)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 23 jan 2024 om 14:54 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @790a90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @6ec730 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @790a90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @6ec730 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich...e maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00683
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur
Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich...e maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00683

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Zegelmerk: Qianlong (Nederlands)
    onbekende waarde
    Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur (Nederlands)
    Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich ook het zegelmerk van deze keizer. Het is door de oprichter van het het museum, Nanne Ottema, rond 1915 aangekocht in Amsterdam. Tijdens de Qing dynastie werd door de verschillende keizers teruggegrepen op porselein gemaakt tijdens de vroege Ming dynastie. Het hoogtepunt van koperrood glazuur was tijdens de regeerperiode van de Yongle en Xuande keizer. Dit porselein werd gebruikt in rituelen aan het hof, typerend is de witte rand waardoor de witheid van het porselein sterk contrasteert met het rode glazuur. Na deze periode raakt de technische vaardigheden om dit soort glazuur succesvol te maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 00683
    0 bronnen
    Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich ook het zegelmerk van deze keizer. Het is door de oprichter van het het museum, Nanne Ottema, rond 1915 aangekocht in Amsterdam. Tijdens de Qing dynastie werd door de verschillende keizers teruggegrepen op porselein gemaakt tijdens de vroege Ming dynastie. Het hoogtepunt van koperrood glazuur was tijdens de regeerperiode van de Yongle en Xuande keizer. Dit porselein werd gebruikt in rituelen aan het hof, typerend is de witte rand waardoor de witheid van het porselein sterk contrasteert met het rode glazuur. Na deze periode raakt de technische vaardigheden om dit soort glazuur succesvol te maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt. (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    monochroom (Nederlands)