Tempelvaas met decor in reliëf van bloemen en bladeren (Q29563)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Vaas met een lange nek die wijd uitloopt. Een gedeelte van de nek en buik is gedecoreerd in reliëf met ranken van granaa...zoals in de Shomyo-ji, Engaku-ji en Kencho-ji te...||Longquan, provincie Zhejiang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1950-001
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Tempelvaas met decor in reliëf van bloemen en bladeren |
Vaas met een lange nek die wijd uitloopt. Een gedeelte van de nek en buik is gedecoreerd in reliëf met ranken van granaa...zoals in de Shomyo-ji, Engaku-ji en Kencho-ji te...||Longquan, provincie Zhejiang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1950-001 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
tempelvaas (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Tempelvaas met decor in reliëf van bloemen en bladeren (Nederlands)
1 bron
Vaas met een lange nek die wijd uitloopt. Een gedeelte van de nek en buik is gedecoreerd in reliëf met ranken van granaatappels. Het bovenstuk van de hals heeft verticale ringen, de onderzijde van de vaas bestaat uit gestileerde bladeren. Men denkt dat dit soort vazen in tempels werden gebruikt. De vaas heeft een celadon glazuur (cingqi) en is waarschijnlijk vervaardigd in de Longquan Dayao ovens in de provincie Shaanxi. Het celadon van de Longquan ovens werd zowel binnen China als daarbuiten enorm gewaardeerd vanwege de jade-achtige kleur. Een vergelijkbaar exemplaar bevindt zich in de Percival David Collectie in het British Museum en heeft een inscriptie die correspondeert met het jaar 1327. Op het Sinan scheepswrak (1323) zijn deze vazen ook gevonden met verschillende soorten decoratietechnieken. Deze vaas is waarschijnlijk rond dezelfde periode vervaardigd. Latere Yuan celadon stukken hebben vaak een meer olijfgroene kleur. Dit soort vazen waren zowel in China als daarbuiten gewild, met name in Japan. In verschillende Japanse tempels zijn ze bewaard gebleven sinds de Kamakura (1185-1333) en Muromachi (1333-1573) periode, zoals in de Shomyo-ji, Engaku-ji en Kencho-ji te... (Nederlands)
1 bron
GMP 1950-001
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Longquan, provincie Zhejiang (Nederlands)
3 bronnen
onbekende waarde
1327Gregoriaans
1327Gregoriaans
Yuan (1279-1368) (Nederlands)
1327Gregoriaans
1327Gregoriaans
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof GMP 1950-001
0 bronnen
Vaas met een lange nek die wijd uitloopt. Een gedeelte van de nek en buik is gedecoreerd in reliëf met ranken van granaatappels. Het bovenstuk van de hals heeft verticale ringen, de onderzijde van de vaas bestaat uit gestileerde bladeren. Men denkt dat dit soort vazen in tempels werden gebruikt. De vaas heeft een celadon glazuur (cingqi) en is waarschijnlijk vervaardigd in de Longquan Dayao ovens in de provincie Shaanxi. Het celadon van de Longquan ovens werd zowel binnen China als daarbuiten enorm gewaardeerd vanwege de jade-achtige kleur. Een vergelijkbaar exemplaar bevindt zich in de Percival David Collectie in het British Museum en heeft een inscriptie die correspondeert met het jaar 1327. Op het Sinan scheepswrak (1323) zijn deze vazen ook gevonden met verschillende soorten decoratietechnieken. Deze vaas is waarschijnlijk rond dezelfde periode vervaardigd. Latere Yuan celadon stukken hebben vaak een meer olijfgroene kleur. Dit soort vazen waren zowel in China als daarbuiten gewild, met name in Japan. In verschillende Japanse tempels zijn ze bewaard gebleven sinds de Kamakura (1185-1333) en Muromachi (1333-1573) periode, zoals in de Shomyo-ji, Engaku-ji en Kencho-ji te... (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
steengoed (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gedraaid en opgebouwd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
vlakreliëf (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
ingegrift (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
monochroom (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron