Kom met decor van mythische wezens, bencharong (Q21398)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 04:38 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @31b850 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @31b4f0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van mythische wezens, bencharong' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @31b850 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @31b4f0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van mythische wezens, bencharong' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da... 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kom met decor van mythische wezens, bencharong
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da... 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kom met decor van mythische wezens, bencharong (Nederlands)
    Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1957-026
    0 bronnen
    Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
    onbekende waarde
    in mal gevormd (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    polychroom (Nederlands)