Schotel met decor van paviljoens en stempels (Q29604)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 23 jan 2024 om 15:45 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @6edcc0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @cb0940 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van paviljoens en stempels' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @6edcc0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @cb0940 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van paviljoens en stempels' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee pav... ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van dit soort keramiek we...||Zhangzhou||Keramiekmuseum Princessehof GRV 1929-340
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schotel met decor van paviljoens en stempels
Schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee pav... ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van dit soort keramiek we...||Zhangzhou||Keramiekmuseum Princessehof GRV 1929-340

    Verklaringen

    onbekende waarde
    stempel in rood onder op de bodem:... (..... kostbaar); chên (dossier Swatow 27 april 1962: a shopmark) (Nederlands)
    onbekende waarde
    Schotel met decor van paviljoens en stempels (Nederlands)
    Schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee paviljoens die gescheiden worden door een 'bubbel'. In deze bubbel zijn drie paviljoens afgebeeld. Op de rand zijn vier rode zegels met een onleesbaar schrift. Deze worden afgewisseld met ruyi-vormige mediallons gevuld met waterlandschappen. Deze decoratie combineert Daoïstische en Confucianistische tradities en de bergen referen waarschijnlijk naar het paradijs. De bubbel is een manier van verwijzen naar een droom, fantasie of andere werkelijkheid die vaker in de Chinese kunst en Daoïtischt traditie werd gebruikt. Dit decor staat ook wel bekend als 'split pagoda'. Zhangzhou keramiek beleefde zijn hoogtepunt van 1550 tot 1650. Het werd op grote schaal geproduceerd voor de zuidoost Aziatische markt en was ook populair in Japan. Het porselein is over het algemeen een grover dan dat van Jingdezhen en vaak bevinden er zich zandresten uit de oven op de bodem. De decoraties zijn losser geschilderd met een grotere variëteit aan kleur. Zhangzhou keramiek stond voorheen bekend als 'Swatow', deze naam is ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van dit soort keramiek we... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
    onbekende waarde
    Ming (1368-1644) (Nederlands)
    Qing (1644-1911) (Nederlands)
    1600
    1650
    Keramiekmuseum Princessehof GRV 1929-340
    0 bronnen
    Schotel beschilderd in rood, zwart en turkoois. Op het plat een waterlandschap met bergen, mensen in bootjes en twee paviljoens die gescheiden worden door een 'bubbel'. In deze bubbel zijn drie paviljoens afgebeeld. Op de rand zijn vier rode zegels met een onleesbaar schrift. Deze worden afgewisseld met ruyi-vormige mediallons gevuld met waterlandschappen. Deze decoratie combineert Daoïstische en Confucianistische tradities en de bergen referen waarschijnlijk naar het paradijs. De bubbel is een manier van verwijzen naar een droom, fantasie of andere werkelijkheid die vaker in de Chinese kunst en Daoïtischt traditie werd gebruikt. Dit decor staat ook wel bekend als 'split pagoda'. Zhangzhou keramiek beleefde zijn hoogtepunt van 1550 tot 1650. Het werd op grote schaal geproduceerd voor de zuidoost Aziatische markt en was ook populair in Japan. Het porselein is over het algemeen een grover dan dat van Jingdezhen en vaak bevinden er zich zandresten uit de oven op de bodem. De decoraties zijn losser geschilderd met een grotere variëteit aan kleur. Zhangzhou keramiek stond voorheen bekend als 'Swatow', deze naam is ontleend aan de havenplaats vanwaar veel van dit soort keramiek we... (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)
    onbekende waarde
    polychroom (Nederlands)