Kan in de vorm van een feniks (Q29580)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een... het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Kan in de vorm van een feniks |
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een... het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
kan (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Kan in de vorm van een feniks (Nederlands)
1 bron
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een een bloeiperiode, omdat de Chinese regering de export van Chinees keramiek tijdelijk verbood. Veel Chinese pottenbakkers emigreerden naar Vietnam, op zoek naar werk. De Vietnamese keramiek werd vervolgens geëxporteerd naar buurlanden Thailand en Birma maar ook verder weg, naar de Filippijnen en Indonesië. Daar waren vooral voorwerpen met fantasievormen populair, zoals deze feniksvaas. De feniks is in Azië een belangrijk symbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen. (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
GMP 1973-002
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Vietnam (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Bat Trang (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
1500Gregoriaans
1500Gregoriaans
1600
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002
0 bronnen
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een een bloeiperiode, omdat de Chinese regering de export van Chinees keramiek tijdelijk verbood. Veel Chinese pottenbakkers emigreerden naar Vietnam, op zoek naar werk. De Vietnamese keramiek werd vervolgens geëxporteerd naar buurlanden Thailand en Birma maar ook verder weg, naar de Filippijnen en Indonesië. Daar waren vooral voorwerpen met fantasievormen populair, zoals deze feniksvaas. De feniks is in Azië een belangrijk symbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
steengoed (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gemodelleerd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onderglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron