Kan in de vorm van een feniks (Q29580)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 10:15 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @875d50 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @875f90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kan in de vorm van een feniks' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @875d50 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @875f90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kan in de vorm van een feniks' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een... het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kan in de vorm van een feniks
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een... het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kan in de vorm van een feniks (Nederlands)
    Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een een bloeiperiode, omdat de Chinese regering de export van Chinees keramiek tijdelijk verbood. Veel Chinese pottenbakkers emigreerden naar Vietnam, op zoek naar werk. De Vietnamese keramiek werd vervolgens geëxporteerd naar buurlanden Thailand en Birma maar ook verder weg, naar de Filippijnen en Indonesië. Daar waren vooral voorwerpen met fantasievormen populair, zoals deze feniksvaas. De feniks is in Azië een belangrijk symbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof GMP 1973-002
    0 bronnen
    Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een een bloeiperiode, omdat de Chinese regering de export van Chinees keramiek tijdelijk verbood. Veel Chinese pottenbakkers emigreerden naar Vietnam, op zoek naar werk. De Vietnamese keramiek werd vervolgens geëxporteerd naar buurlanden Thailand en Birma maar ook verder weg, naar de Filippijnen en Indonesië. Daar waren vooral voorwerpen met fantasievormen populair, zoals deze feniksvaas. De feniks is in Azië een belangrijk symbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen. (Nederlands)
    onbekende waarde
    gemodelleerd (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuurschildering (Nederlands)