Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong (Q23467)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 3 apr 2024 om 10:02 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @e26290 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @e264d0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @e26290 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @e264d0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong' _LanguageVa...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da...s de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof NO 02586
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong
Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige da...s de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties.||Jingdezhen||Keramiekmuseum Princessehof NO 02586

    Verklaringen

    onbekende waarde
    onder op de bodem in kobaltblauw (Nederlands)
    onbekende waarde
    Kom met decor van mytisch wezen en lotusbloemen, Bencharong (Nederlands)
    Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof NO 02586
    0 bronnen
    Aan de buitenkant op een zwarte achtergrond met roze vlammen (kranok) zijn twee norasingh, een boeddhistische heilige dat half mens half dier is (poten van een leeuw, hoeven van een hert en een staart met een vlammend einde), en twee Thep phanom zittend op een lotusbloem (heilige in boeddhistische kosmologie). Onder de rand en bij de voetring zijn verschillende banden florale en geometrische motieven. De binnenkant van de kom is blauwgroen met aan de rand twee banden van florale en geometrische motieven. De vlammen zijn symbool voor de Boeddhistische vlam. De vormen en decoratie op bencharong zijn terug te vinden op Thaise architectuur uit de periode met duidelijke boeddhistische referenties. Figuren uit het Himaphan bos, en dan met name kinnari and norasingh, en de lotus waren populair tijdens de 18de eeuw, in de 19de eeuw zie je ook meer Chinese-stijl decoraties. (Nederlands)
    onbekende waarde
    bovenglazuurschildering (Nederlands)