Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken (Q29515)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 23 jan 2024 om 14:53 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @dcfac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @c4ba90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @dcfac0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @c4ba90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=F...)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeve... met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1983-046
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken
Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeve... met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië.||Vietnam||Bat Trang||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1983-046

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schotel met decor van kraanvogel omgeven door wolken (Nederlands)
    Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeven door abstracte wolken. Op de rand een decoratie van bloemen en abstracte wolken. De techniek en vorm van dit type schotels zijn gebaseerd op Chinese Ming-versies, maar de uitvoering is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1983-046
    0 bronnen
    Schotel gedecoreerd in onderglazuurblauw en bovenglazuurschildering. In het plat een decoratie van een kraanvogel omgeven door abstracte wolken. Op de rand een decoratie van bloemen en abstracte wolken. De techniek en vorm van dit type schotels zijn gebaseerd op Chinese Ming-versies, maar de uitvoering is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)