Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken (Q24091): verschil tussen versies

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @b96cb0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3aa200 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @b96cb0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3aa200 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
(‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @ec8b20 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ec8d60 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @ec8b20 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ec8d60 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
eigenschap / objectsoorteigenschap / objectsoort
onbekende waarde
eigenschap / objectsoort: vaas / bron
 
geraadpleegd op: 3 apr 2024
Tijdstip+2024-04-03T00:00:00Z
Tijdzone+00:00
KalenderGregoriaanse
Precisie1 dag
Voor0
Na0

waarschijnlijkheid: 100 %
Hoeveelheid100 %
Eenheid%

geïdentificeerd als: vaas
identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst

Versie van 3 apr 2024 04:27

Vaas op voetring die naar boven toe wijd uitloopt. Vanaf de schouders vernauwt de nek zich naar de hals. De vaas is gede...ls de Filippijnen en Indonesië. Vietnam beleefde zijn eigen Gouden Eeuw.||Vietnam||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1972-004
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken
Vaas op voetring die naar boven toe wijd uitloopt. Vanaf de schouders vernauwt de nek zich naar de hals. De vaas is gede...ls de Filippijnen en Indonesië. Vietnam beleefde zijn eigen Gouden Eeuw.||Vietnam||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1972-004

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Vaas met decor van feniksen omgeven door wolken (Nederlands)
    Vaas op voetring die naar boven toe wijd uitloopt. Vanaf de schouders vernauwt de nek zich naar de hals. De vaas is gedecoreerd onderglazuur grijsblauw. Op onderkant bevinden zich opstaande vlakken met daarin krulpatronen. Op de buik een decoratie van feniksen omgeven door wolken. Op de schouders en hals zijn bloemen aangebracht en rond de mond een meander patroon. De vaas is qua vorm en decroatie geïnspireerd op Chinese Ming versies uit dezelfde period, maar de losse wijze van decoratie is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. Vietnam beleefde zijn eigen Gouden Eeuw. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
    onbekende waarde
    1450Gregoriaans
    1500Gregoriaans
    1450Gregoriaans
    1500Gregoriaans
    Keramiekmuseum Princessehof GMP 1972-004
    0 bronnen
    Vaas op voetring die naar boven toe wijd uitloopt. Vanaf de schouders vernauwt de nek zich naar de hals. De vaas is gedecoreerd onderglazuur grijsblauw. Op onderkant bevinden zich opstaande vlakken met daarin krulpatronen. Op de buik een decoratie van feniksen omgeven door wolken. Op de schouders en hals zijn bloemen aangebracht en rond de mond een meander patroon. De vaas is qua vorm en decroatie geïnspireerd op Chinese Ming versies uit dezelfde period, maar de losse wijze van decoratie is typisch Vietnamees. In de late vijftiende eeuw en de vroege zestiende eeuw maakte Vietnamese keramiek een bloeiperiode door, omdat de Chinese regering de export van Chinese keramiek had verboden. Veel Chinese pottenbakkers trokken toen naar Vietnam, op zoek naar werk. Daar deelden ze hun vaardigheden met hun collega’s. De Vietnamezen sprongen snel in het gat dat in de markt was ontstaan. Ze verhandelden de Vietnamese keramiek met buurlanden Thailand en Birma, maar ook met verder gelegen landen zoals de Filippijnen en Indonesië. Vietnam beleefde zijn eigen Gouden Eeuw. (Nederlands)
    onbekende waarde
    onderglazuurschildering (Nederlands)