Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf (Q29547): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 00016, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211 |
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @c61ea0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ed0af0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @c61ea0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @ed0af0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf' _... |
||||||||||||||
| beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd... | De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd...in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00016 | ||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000016%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2000016%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1550Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1600
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Ming (1368-1644) (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
begindatum: 1550Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
einddatum: 1600
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e... (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e... (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e... (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / merkteken | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: geen (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid en opgebouwd (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: hoogreliëf (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: oplegwerk (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: polychroom (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: pijlenvaas (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
Versie van 23 jan 2024 15:14
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd...in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00016
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf |
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd...in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e...||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 00016 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
pijlenvaas (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Pijlenvaas met decor van arabisch opschrift en blokjes in reliëf (Nederlands)
1 bron
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e... (Nederlands)
1 bron
1 bron
NO 00016
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
China (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
1550Gregoriaans
Ming (1368-1644) (Nederlands)
1550Gregoriaans
1600
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof NO 00016
0 bronnen
De peervormige vaas heeft een cilindrische hals en een stevige, uitlopende voet. Rond de hals zijn zes buisjes bevestigd en rond de schouders en het lichaam zitten twee keer zes rechthoekige uitstulpingen. De ruyi-vormige wolken op de kan zijn gevuld met groen en rood email en hebben een kobaltblauwe omlijning, deze decoratietechniek staat bekend als doucai; complementerende kleuren. De medaillons bevatten inscripties met Arabisch letters, echter zonder betekenis of relatie met het object. Dit type decoratie ontstond in de Xuande periode en kwam op zijn hoogtepunt tijdens de Chenghua periode (1465-87). Dit is een later voorbeeld, maar zeer fraai uitgevoerd. De vorm van de pijlvaas is terug te leiden naar de bronzen vazen die gebruikt werden voor het traditionele Chinese spel touho, een spel waarbij men met de hand pijlen in de hals van grote vazen probeerde te mikken. Dit spel ontstond in de Zhou dynastie, in het eerste millennium voor Christus. In deze periode behoorde boogschieten tot één van de Zes Kunsten van de Geleerde Heer. Het ging bij het spel niet zozeer om de vrij eenvoudige opgave om de pijl in één van de openingen van de vaas te gooien, maar juist de ingewikkelde e... (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
porselein (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gedraaid en opgebouwd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
hoogreliëf (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
oplegwerk (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onderglazuur- en bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
polychroom (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron