Olielamp in de vorm van een vis (makara), celadon, yue (Q29583): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof GMP 1981-110, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211 |
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @6ef730 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @b96740 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Olielamp in de vorm van een vis (makara), celadon, yue' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @6ef730 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @b96740 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Olielamp in de vorm van een vis (makara), celadon, yue' _LanguageValue__remov... |
||||||||||||||
| beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken d... | Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken d...erd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag.||China||Zheijiang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1981-110 | ||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=GMP%201981-110%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=GMP%201981-110%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=GMP%201981-110%20%5B03%5D.jpg / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=GMP%201981-110%20%5B03%5D.jpg / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Zheijiang (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1000Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1100Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Song (960-1279) (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
begindatum: 1000Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
einddatum: 1100Gregoriaans
| |||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken die zijn bijgeslepen. De vorm van deze vis is typerend voor Javaans beeldhouwwerk en terra cotta en staat bekend als makara. Dit object is echter in China vervaardigd in de Yue ovens, Zhejiang provincie, voor de Javaanse/zuidoost Aziatische markt. De Makara wordt ook afgebeeld in een van de reliëfs op de Borobudur. Daar verzwelgt deze monstervis een schip. De zeelui weten te ontkomen en worden gered door een schildpad, die een reïncarnatie is van een Bodhisattva. Deze brengt ze naar een eiland. Daar aangekomen is er niets te eten en uiteindelijk 'offert' de schildpad zichzelf op om de mannen van eten te voorzien. Uiteindelijk bekeren de zeelui zich tot het Boeddhisme. Volgens Dr. H. R. A. Muller, die dit object heeft geschonken, lijkt de staart kort na het bakken te zijn gebroken en weer gerepareerd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag. (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken die zijn bijgeslepen. De vorm van deze vis is typerend voor Javaans beeldhouwwerk en terra cotta en staat bekend als makara. Dit object is echter in China vervaardigd in de Yue ovens, Zhejiang provincie, voor de Javaanse/zuidoost Aziatische markt. De Makara wordt ook afgebeeld in een van de reliëfs op de Borobudur. Daar verzwelgt deze monstervis een schip. De zeelui weten te ontkomen en worden gered door een schildpad, die een reïncarnatie is van een Bodhisattva. Deze brengt ze naar een eiland. Daar aangekomen is er niets te eten en uiteindelijk 'offert' de schildpad zichzelf op om de mannen van eten te voorzien. Uiteindelijk bekeren de zeelui zich tot het Boeddhisme. Volgens Dr. H. R. A. Muller, die dit object heeft geschonken, lijkt de staart kort na het bakken te zijn gebroken en weer gerepareerd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken die zijn bijgeslepen. De vorm van deze vis is typerend voor Javaans beeldhouwwerk en terra cotta en staat bekend als makara. Dit object is echter in China vervaardigd in de Yue ovens, Zhejiang provincie, voor de Javaanse/zuidoost Aziatische markt. De Makara wordt ook afgebeeld in een van de reliëfs op de Borobudur. Daar verzwelgt deze monstervis een schip. De zeelui weten te ontkomen en worden gered door een schildpad, die een reïncarnatie is van een Bodhisattva. Deze brengt ze naar een eiland. Daar aangekomen is er niets te eten en uiteindelijk 'offert' de schildpad zichzelf op om de mannen van eten te voorzien. Uiteindelijk bekeren de zeelui zich tot het Boeddhisme. Volgens Dr. H. R. A. Muller, die dit object heeft geschonken, lijkt de staart kort na het bakken te zijn gebroken en weer gerepareerd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: steengoed (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: gemodelleerd (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: ingegrift (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: monochroom (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: olielamp (Nederlands) | |||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
Versie van 23 jan 2024 15:39
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken d...erd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag.||China||Zheijiang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1981-110
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Olielamp in de vorm van een vis (makara), celadon, yue |
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken d...erd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag.||China||Zheijiang||Keramiekmuseum Princessehof GMP 1981-110 |
Verklaringen
1 bron
onbekende waarde
olielamp (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Olielamp in de vorm van een vis (makara), celadon, yue (Nederlands)
1 bron
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken die zijn bijgeslepen. De vorm van deze vis is typerend voor Javaans beeldhouwwerk en terra cotta en staat bekend als makara. Dit object is echter in China vervaardigd in de Yue ovens, Zhejiang provincie, voor de Javaanse/zuidoost Aziatische markt. De Makara wordt ook afgebeeld in een van de reliëfs op de Borobudur. Daar verzwelgt deze monstervis een schip. De zeelui weten te ontkomen en worden gered door een schildpad, die een reïncarnatie is van een Bodhisattva. Deze brengt ze naar een eiland. Daar aangekomen is er niets te eten en uiteindelijk 'offert' de schildpad zichzelf op om de mannen van eten te voorzien. Uiteindelijk bekeren de zeelui zich tot het Boeddhisme. Volgens Dr. H. R. A. Muller, die dit object heeft geschonken, lijkt de staart kort na het bakken te zijn gebroken en weer gerepareerd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag. (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
GMP 1981-110
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
China (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Zheijiang (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
1000Gregoriaans
1100Gregoriaans
Song (960-1279) (Nederlands)
1000Gregoriaans
1100Gregoriaans
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof GMP 1981-110
0 bronnen
Olielamp in de vorm van een vis bedekt met een grijzige celadon glazuur. Op de bodem bevinden zich drie proenafdrukken die zijn bijgeslepen. De vorm van deze vis is typerend voor Javaans beeldhouwwerk en terra cotta en staat bekend als makara. Dit object is echter in China vervaardigd in de Yue ovens, Zhejiang provincie, voor de Javaanse/zuidoost Aziatische markt. De Makara wordt ook afgebeeld in een van de reliëfs op de Borobudur. Daar verzwelgt deze monstervis een schip. De zeelui weten te ontkomen en worden gered door een schildpad, die een reïncarnatie is van een Bodhisattva. Deze brengt ze naar een eiland. Daar aangekomen is er niets te eten en uiteindelijk 'offert' de schildpad zichzelf op om de mannen van eten te voorzien. Uiteindelijk bekeren de zeelui zich tot het Boeddhisme. Volgens Dr. H. R. A. Muller, die dit object heeft geschonken, lijkt de staart kort na het bakken te zijn gebroken en weer gerepareerd door het te bedekken met een brede glasachtige glazuurlaag. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
steengoed (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gemodelleerd (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
ingegrift (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
monochroom (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron