Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose (Q22796): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 01563, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @c4ab90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3a8a30 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @c4ab90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3a8a30 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Bord met decor van zittende heer en dame, chine de command...) |
||||||||||||||
beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p... | Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p...rseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01563 | ||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1735
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1735
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Qianlong (1736-1795) (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
begindatum: 1735
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
einddatum: 1735
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / merkteken | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: geen (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: bord (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof |
Versie van 23 jan 2024 15:03
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p...rseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01563
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose |
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p...rseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01563 |
Verklaringen
onbekende waarde
bord (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
geen (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose (Nederlands)
1 bron
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands)
1 bron
NO 01563
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
China (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Qianlong (1736-1795) (Nederlands)
1735
1735
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof NO 01563
0 bronnen
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
porselein (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron