Kommetje met gekartelde oren (Q29624): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @125b10 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @125d50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kommetje met gekartelde oren' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @125b10 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @125d50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kommetje met gekartelde oren' _LanguageValue__removed=False>}>]])) |
||||||||||||||||||
(3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||||||||||||||||||
beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||||||
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser... | Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser...kale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t...||Korea||onbekend||Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A | ||||||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging | eigenschap / plaats vervaardiging | ||||||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging: Korea / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: Korea identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%202018-013.A%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%202018-013.A%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%202018-013.A%20%5B03%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=OKS%202018-013.A%20%5B03%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1470Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1520Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: Joseon (1392–1910 AD) (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
begindatum: 1470Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
einddatum: 1520Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands) / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands) / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / vervaardiger | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: onbekend (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / vervaardiger: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: porselein identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gesneden (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: kom / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: kom / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: kom (Nederlands) | |||||||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: kom / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: kom / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: kom identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof |
Huidige versie van 3 apr 2024 om 10:58
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser...kale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t...||Korea||onbekend||Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Kommetje met gekartelde oren |
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het ser...kale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t...||Korea||onbekend||Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A |
Verklaringen
1 bron
kom (Nederlands)
2 bronnen
onbekende waarde
Kommetje met gekartelde oren (Nederlands)
1 bron
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
OKS 2018-013.A
1 bron
Korea (Nederlands)
onbekende waarde
1470Gregoriaans
1520Gregoriaans
Joseon (1392–1910 AD) (Nederlands)
1470Gregoriaans
1520Gregoriaans
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 2018-013.A
0 bronnen
Kommetje met gekartelde oren en een gespikkelde glazuur. Dit soort kommetjes werden waarschijnlijk gebruikt voor het serveren van wijn in de voorouderverering in Confucianistische rituelen. In Korea neemt de productie en specialisatie van porselein enorm toe met de oprichting van de Joseon dynastie (1392-1897). Het witte porselein is een luxe product en wordt eerst nog vervaardigd in kleine oplages op verschillende plekken in Korea. Vanaf circa 1460 wordt het gemaakt in de Buwon ovens (Gwangju, Gyeonggi-do provincie) die onder keizerlijke/overheidscontrole staan. Hierdoor is de kwaliteit erg hoog en is het porselein uit deze periode vaak zeer verfijnd. Bij de vestiging van de Joseon dynastie wordt het Neo-Confusianisme verheven tot staatsleer. Binnen deze leer is de kleur wit belangrijk in de uitvoering van de rituelen, het staat voor puurheid en ingetogen elegantie . Het witte, ongedecoreerde, porselein wordt om die reden hoog gewaardeerd door de keizer en de Koreaanse elite en het vertegenwoordigd daarmee de Joseon cultuur. In de loop van de 16de eeuw wordt het porselein ook op andere plaatsen geproduceerd voor de lokale markt. Bijzonder is dat het Koreaanse porselein in t... (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
onbekend (Nederlands)
1 bron
porselein (Nederlands)
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gesneden (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
10 cm
1 bron