Kom met decor van twee groene draken op geel fond (Q22507): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof NO 01118, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211 |
Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @340d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @34310 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van twee groene draken op geel fond' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @340d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @34310 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van twee groene draken op geel fond' _LanguageValue__removed=False>}>]]) |
||||||||||||||||||
| (3 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||||||||||||||||||
| beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||||||
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende... | De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende... Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01118 | ||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging | eigenschap / plaats vervaardiging | ||||||||||||||||||
| eigenschap / plaats vervaardiging: China / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: China identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B02%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B02%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B03%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B03%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B04%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B04%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B05%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B05%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B06%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B06%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B07%5D.jpg / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / digitale representatie: https://tracker.tresoar.nl/PHadlibapi/wwwopac.ashx?command=getcontent&server=images&value=NO%2001118%20%5B07%5D.jpg / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1506Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1521Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: Zhengde (1506-1521) (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
begindatum: 1506Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
einddatum: 1521Gregoriaans
| |||||||||||||||||||
| eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||||||
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende voet. Op de buitenkant, op een gele ondergrond, bevinden zich twee groene draken in profiel. Ze zijn omgeven door ruyi wolken en maken jacht op een vlammende parel. Om dit ontwerp te verwezenlijken werd er een geraffineerde techniek gebruikt. Als eerste stap werd het ontwerp van de draak in het nog niet gebakken oppervlak gekerfd. Daarna werd de decoratie met was bedekt, waarna het object werd geglazuurd. Door de was hechtte het gele glazuur niet aan de decoratie. In de oven smolt de was van het oppervlak, waardoor het drakenontwerp in biscuit overbleef. Vervolgens werd er groen email op het biscuit aangebracht, waarna de kom op een lagere temperatuur opnieuw werd gebakken.De combinatie van geel overglazuur en groen email werd voor het eerst toegepast in de Yongle periode in de keizerlijke ovens in Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode. (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende voet. Op de buitenkant, op een gele ondergrond, bevinden zich twee groene draken in profiel. Ze zijn omgeven door ruyi wolken en maken jacht op een vlammende parel. Om dit ontwerp te verwezenlijken werd er een geraffineerde techniek gebruikt. Als eerste stap werd het ontwerp van de draak in het nog niet gebakken oppervlak gekerfd. Daarna werd de decoratie met was bedekt, waarna het object werd geglazuurd. Door de was hechtte het gele glazuur niet aan de decoratie. In de oven smolt de was van het oppervlak, waardoor het drakenontwerp in biscuit overbleef. Vervolgens werd er groen email op het biscuit aangebracht, waarna de kom op een lagere temperatuur opnieuw werd gebakken.De combinatie van geel overglazuur en groen email werd voor het eerst toegepast in de Yongle periode in de keizerlijke ovens in Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / beschrijving: De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende voet. Op de buitenkant, op een gele ondergrond, bevinden zich twee groene draken in profiel. Ze zijn omgeven door ruyi wolken en maken jacht op een vlammende parel. Om dit ontwerp te verwezenlijken werd er een geraffineerde techniek gebruikt. Als eerste stap werd het ontwerp van de draak in het nog niet gebakken oppervlak gekerfd. Daarna werd de decoratie met was bedekt, waarna het object werd geglazuurd. Door de was hechtte het gele glazuur niet aan de decoratie. In de oven smolt de was van het oppervlak, waardoor het drakenontwerp in biscuit overbleef. Vervolgens werd er groen email op het biscuit aangebracht, waarna de kom op een lagere temperatuur opnieuw werd gebakken.De combinatie van geel overglazuur en groen email werd voor het eerst toegepast in de Yongle periode in de keizerlijke ovens in Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur: viermerk Zhengde in dubbele ring (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / merkteken: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / gebruikt materiaal: porselein / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: porselein identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek | |||||||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: kom / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: kom / kwalificatie | |||||||||||||||||||
presentatietekst: kom (Nederlands) | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: kom / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
| eigenschap / objectsoort: kom / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 3 apr 2024
waarschijnlijkheid: 100 %
geïdentificeerd als: kom identificatiemethode: begrip gevonden in presentatietekst | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||||||
| eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||||||
Huidige versie van 3 apr 2024 09:46
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende... Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01118
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Kom met decor van twee groene draken op geel fond |
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende... Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode.||China||Keramiekmuseum Princessehof NO 01118 |
Verklaringen
kom (Nederlands)
2 bronnen
onbekende waarde
onder op de bodem in kobaltblauw onder het glazuur: viermerk Zhengde in dubbele ring (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Kom met decor van twee groene draken op geel fond (Nederlands)
1 bron
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende voet. Op de buitenkant, op een gele ondergrond, bevinden zich twee groene draken in profiel. Ze zijn omgeven door ruyi wolken en maken jacht op een vlammende parel. Om dit ontwerp te verwezenlijken werd er een geraffineerde techniek gebruikt. Als eerste stap werd het ontwerp van de draak in het nog niet gebakken oppervlak gekerfd. Daarna werd de decoratie met was bedekt, waarna het object werd geglazuurd. Door de was hechtte het gele glazuur niet aan de decoratie. In de oven smolt de was van het oppervlak, waardoor het drakenontwerp in biscuit overbleef. Vervolgens werd er groen email op het biscuit aangebracht, waarna de kom op een lagere temperatuur opnieuw werd gebakken.De combinatie van geel overglazuur en groen email werd voor het eerst toegepast in de Yongle periode in de keizerlijke ovens in Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode. (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
NO 01118
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
China (Nederlands)
onbekende waarde
1506Gregoriaans
1521Gregoriaans
Zhengde (1506-1521) (Nederlands)
1506Gregoriaans
1521Gregoriaans
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof NO 01118
0 bronnen
De kom heeft een elegante vorm, met een naar buiten gekeerde rand. De kom staat op een vrij hoge, naar binnen toelopende voet. Op de buitenkant, op een gele ondergrond, bevinden zich twee groene draken in profiel. Ze zijn omgeven door ruyi wolken en maken jacht op een vlammende parel. Om dit ontwerp te verwezenlijken werd er een geraffineerde techniek gebruikt. Als eerste stap werd het ontwerp van de draak in het nog niet gebakken oppervlak gekerfd. Daarna werd de decoratie met was bedekt, waarna het object werd geglazuurd. Door de was hechtte het gele glazuur niet aan de decoratie. In de oven smolt de was van het oppervlak, waardoor het drakenontwerp in biscuit overbleef. Vervolgens werd er groen email op het biscuit aangebracht, waarna de kom op een lagere temperatuur opnieuw werd gebakken.De combinatie van geel overglazuur en groen email werd voor het eerst toegepast in de Yongle periode in de keizerlijke ovens in Jingdezhen. Onder keizer Zhengde kwam deze kleurencombinatie weer in de mode. (Nederlands)
1 bron
porselein (Nederlands)
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron