Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’ (Q31536): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Verklaring verwijderd: project (P72): project Delfts Aardewerk (Q2333), #quickstatements; #temporary_batch_1701099151856) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @243550 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @69f0a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @243550 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @69f0a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’' _LanguageValue__removed=False>}>]])) |
||||||||||||||
(11 tussenliggende versies door dezelfde gebruiker niet weergegeven) | |||||||||||||||
beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||
Kelkglas op conische voet van helder en kleurloos glas. Rechte, zevenkantige stam met zeshoeken gefacetteerd, overlopend... de | Kelkglas op conische voet van helder en kleurloos glas. Rechte, zevenkantige stam met zeshoeken gefacetteerd, overlopend...ke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed.||Museum Arnhem GM 02307 | ||||||||||||||
eigenschap / officiële titel | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving) | |||||||||||||||
De gegraveerde voorstelling zou een slagscène uit de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) kunnen zijn waarbij alle grote Europese mogendheden waren betrokken. Tijdens deze oorlog verloor Pruisen verschillende keren. Frederik II trok zich de zware verliezen en het lijden van zijn manschappen erg aan en speelde regelmatig met de gedachte af te treden en zelfmoord te plegen. In deze depressieve stemmingen deed hij vaak uitspraken zoals het opschrift op het glas. De uitspraak ‘Quand finira donc mon tourment’ zou dan ook van Frederik II kunnen zijn. De gegraveerde veldslag is tot op heden niet geïdentificeerd. Mogelijk stelt de voorstelling op het glas de slag bij Hochkirch in 1758 voor. De overleden glasexpert F.G.A.M. Smit was van opvatting dat het hier mogelijk om de schermutselingen tussen prinsgezind Gelders krijgsvolk en patriotten in Hattem en Elburg op 5 september 1786 ging of om de Pruisische inval in september 1787. Daar zijn tot op heden nog geen bewijzen voor gevonden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het niet om een specifieke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed. (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving): De gegraveerde voorstelling zou een slagscène uit de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) kunnen zijn waarbij alle grote Europese mogendheden waren betrokken. Tijdens deze oorlog verloor Pruisen verschillende keren. Frederik II trok zich de zware verliezen en het lijden van zijn manschappen erg aan en speelde regelmatig met de gedachte af te treden en zelfmoord te plegen. In deze depressieve stemmingen deed hij vaak uitspraken zoals het opschrift op het glas. De uitspraak ‘Quand finira donc mon tourment’ zou dan ook van Frederik II kunnen zijn. De gegraveerde veldslag is tot op heden niet geïdentificeerd. Mogelijk stelt de voorstelling op het glas de slag bij Hochkirch in 1758 voor. De overleden glasexpert F.G.A.M. Smit was van opvatting dat het hier mogelijk om de schermutselingen tussen prinsgezind Gelders krijgsvolk en patriotten in Hattem en Elburg op 5 september 1786 ging of om de Pruisische inval in september 1787. Daar zijn tot op heden nog geen bewijzen voor gevonden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het niet om een specifieke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed. (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / titel (of omschrijving): De gegraveerde voorstelling zou een slagscène uit de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) kunnen zijn waarbij alle grote Europese mogendheden waren betrokken. Tijdens deze oorlog verloor Pruisen verschillende keren. Frederik II trok zich de zware verliezen en het lijden van zijn manschappen erg aan en speelde regelmatig met de gedachte af te treden en zelfmoord te plegen. In deze depressieve stemmingen deed hij vaak uitspraken zoals het opschrift op het glas. De uitspraak ‘Quand finira donc mon tourment’ zou dan ook van Frederik II kunnen zijn. De gegraveerde veldslag is tot op heden niet geïdentificeerd. Mogelijk stelt de voorstelling op het glas de slag bij Hochkirch in 1758 voor. De overleden glasexpert F.G.A.M. Smit was van opvatting dat het hier mogelijk om de schermutselingen tussen prinsgezind Gelders krijgsvolk en patriotten in Hattem en Elburg op 5 september 1786 ging of om de Pruisische inval in september 1787. Daar zijn tot op heden nog geen bewijzen voor gevonden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het niet om een specifieke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed. (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/GM+02307.jpg/1600 / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/GM+02307.jpg/1600 / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/2003-1_1045.jpg/1600 / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/2003-1_1045.jpg/1600 / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/2002-09_1826-GM2307.jpg/1600 / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / digitale representatie: https://www.museumarnhem.nl/nl/collectie/images/2002-09_1826-GM2307.jpg/1600 / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’ (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / officiële titel: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 27 nov 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Den Haag (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / plaats vervaardiging: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem | |||||||||||||||
eigenschap / project | |||||||||||||||
eigenschap / project: project Delfts Aardewerk / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / project: project Delfts Aardewerk / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 24 apr 2024
vermeld in: Adlib Kunstmuseum eigendom van: Museum Arnhem |
Huidige versie van 27 nov 2024 om 23:27
Kelkglas op conische voet van helder en kleurloos glas. Rechte, zevenkantige stam met zeshoeken gefacetteerd, overlopend...ke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed.||Museum Arnhem GM 02307
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’ |
Kelkglas op conische voet van helder en kleurloos glas. Rechte, zevenkantige stam met zeshoeken gefacetteerd, overlopend...ke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed.||Museum Arnhem GM 02307 |
Verklaringen
1 bron
1 bron
Kelkglas op conische voet van helder en kleurloos glas. Rechte, zevenkantige stam met zeshoeken gefacetteerd, overlopend in onderkant van conische kelk. Kelk gedecoreerd met een voorstelling van een beëindigde veldslag met kanonnen, paarden en soldaten. Op de voorgrond Frederik II de Grote van Pruisen (1712-1786) met de hand wijzend op een slagveld en een ommuurde stad op de achtergrond. Hij is gekleed in een uniformrok met sjerp, laarzen en een steek met kokarde. Op zijn borst draagt hij het Grootkruis van de Zwarte Adelaarsorde. Links tegen een boom staan Pruisische soldaten, waarvan de middelste een huzarenofficier is. Rechts op de voorgrond militaire trofeeën zoals een degen, kanon, geweer, trommel en vlaggen. Onderlangs op de banderol de uitgespaarde tekst: ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’ (Wanneer zal mijn kwelling toch eindigen). (Nederlands)
1 bron
De gegraveerde voorstelling zou een slagscène uit de Zevenjarige Oorlog (1756-1763) kunnen zijn waarbij alle grote Europese mogendheden waren betrokken. Tijdens deze oorlog verloor Pruisen verschillende keren. Frederik II trok zich de zware verliezen en het lijden van zijn manschappen erg aan en speelde regelmatig met de gedachte af te treden en zelfmoord te plegen. In deze depressieve stemmingen deed hij vaak uitspraken zoals het opschrift op het glas. De uitspraak ‘Quand finira donc mon tourment’ zou dan ook van Frederik II kunnen zijn. De gegraveerde veldslag is tot op heden niet geïdentificeerd. Mogelijk stelt de voorstelling op het glas de slag bij Hochkirch in 1758 voor. De overleden glasexpert F.G.A.M. Smit was van opvatting dat het hier mogelijk om de schermutselingen tussen prinsgezind Gelders krijgsvolk en patriotten in Hattem en Elburg op 5 september 1786 ging of om de Pruisische inval in september 1787. Daar zijn tot op heden nog geen bewijzen voor gevonden. Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat het niet om een specifieke slag gaat, maar om een symbolische verbeelding van de oorlog en het daarmee gepaard gaande leed. (Nederlands)
1 bron
1 bron
1 bron
1 bron
onbekende waarde
Kelkglas ‘QUAND FINIRA DONC MON TOURMENT’ (Nederlands)
1 bron
1750
1 bron
onbekende waarde
Engeland (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Den Haag (Nederlands)
1 bron
1 bron
Museum Arnhem GM 02307
1 bron