Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose (Q21926): verschil tussen versies
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
(Verklaring aangemaakt: PID-nummer (P44): Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146, #quickstatements; #temporary_batch_1696440918211) |
(Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @416e00 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @87ae90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @416e00 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @87ae90 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose' _LanguageValue__r...) |
||||||||||||||
beschrijving / nl | beschrijving / nl | ||||||||||||||
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een ... | Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een ...de bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45).||China||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146 | ||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / datering | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
vroegst mogelijke datum: 1840
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
laatst mogelijke datum: 1840
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: Daoguang (1821-1850) (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
begindatum: 1840
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
einddatum: 1840
| |||||||||||||||
eigenschap / datering: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving | |||||||||||||||
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands) / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / beschrijving: Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands) / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: porselein (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / gebruikt materiaal: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: gedraaid (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: bovenglazuurschildering (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / techniek | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: glazuur (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / techniek: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort | |||||||||||||||
onbekende waarde | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / kwalificatie | |||||||||||||||
presentatietekst: kom (Nederlands) | |||||||||||||||
eigenschap / objectsoort: onbekende waarde / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / rang | |||||||||||||||
Normale rang | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / kwalificatie | |||||||||||||||
eigenschap / metadatatype: fysiek object / bron | |||||||||||||||
geraadpleegd op: 23 jan 2024
vermeld in: Adlib Princessehof eigendom van: Keramiekmuseum Princessehof |
Versie van 23 jan 2024 14:52
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een ...de bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45).||China||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146
Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
---|---|---|---|
Nederlands | Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose |
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een ...de bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45).||China||Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146 |
Verklaringen
onbekende waarde
kom (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Kom met decor van koolbladeren en insecten, famille rose (Nederlands)
1 bron
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands)
1 bron
OKS 1976-146
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
China (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
Daoguang (1821-1850) (Nederlands)
1840
1840
1 bron
Keramiekmuseum Princessehof OKS 1976-146
0 bronnen
Grote kom beschilderd in email over het glazuur. Aan de binnenkant in het centrum een 'shou' karakter en daaromheen een decoratie van koolbladeren en vlinders. De rand wordt afgewisseld met bloemen en cartouches gevuld met bloeiende planten. Dit herhaalt zich op de wand van de kom, zowel aan de binnen- als buitenkant. Het Chinese woord voor witte kool, baicai, is synoniem voor 'meevaller'. Het is daarme een gelukspatroon, zeker zoals hier in combinatie met het shou karakter (onsterfelijkheid) en de vlinders (onsterfelijkheid en huwelijks geluk). Dit koolbladerenmotief was in de 19de eeuw een populair decoratiepatroon op porselein. Dit porselein werd ook geëxporteerd naar Zuidoost Azië, dit motief was bijvoorbeeld geliefd bij de Thaise koning Rama II en Rama V, laatstgenoemde bestelde een porseleinen altarset hiervan (bron D.F. Rooney, 2017, 45). (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
porselein (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
gedraaid (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
bovenglazuurschildering (Nederlands)
1 bron
onbekende waarde
glazuur (Nederlands)
1 bron
1 bron