Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur (Q22111)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KMBot (overleg | bijdragen) op 4 apr 2023 om 10:32 (‎Een nieuw item aangemaakt: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @3e04c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @4debf0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @3e04c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @4debf0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur' _LanguageValue__removed=False>...)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich...rt glazuur succesvol te maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt.||Princessehof NO 00683
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur
Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich...rt glazuur succesvol te maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt.||Princessehof NO 00683

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schaal bedekt met onderglazuur koperrood glazuur (Nederlands)
    Het bord heeft een koperrood glazuur en is gemaakt tijdens de Qianlong periode (1736-1795), op de onderkant bevindt zich ook het zegelmerk van deze keizer. Het is door de oprichter van het het museum, Nanne Ottema, rond 1915 aangekocht in Amsterdam. Tijdens de Qing dynastie werd door de verschillende keizers teruggegrepen op porselein gemaakt tijdens de vroege Ming dynastie. Het hoogtepunt van koperrood glazuur was tijdens de regeerperiode van de Yongle en Xuande keizer. Dit porselein werd gebruikt in rituelen aan het hof, typerend is de witte rand waardoor de witheid van het porselein sterk contrasteert met het rode glazuur. Na deze periode raakt de technische vaardigheden om dit soort glazuur succesvol te maken verloren. Tijdens de Qing dynastie werd deze techniek weer herontdekt. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)