Vaas, meiping, met decor van bloemranken (Q21460)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KMBot (overleg | bijdragen) op 4 apr 2023 om 10:23 (‎Een nieuw item aangemaakt: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @4325c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @432bf0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas, meiping, met decor van bloemranken' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @4325c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @432bf0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas, meiping, met decor van bloemranken' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-p...s geliefd bij de hierop volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen.||Princessehof OKS 1963005
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas, meiping, met decor van bloemranken
Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-p...s geliefd bij de hierop volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen.||Princessehof OKS 1963005

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Vaas, meiping, met decor van bloemranken (Nederlands)
    Vaas in de meiping vorm met een naar buiten gekeerde rand en beschilderd met onderglazuur blauw in de zgn. ‘heaped-and-piled’ techniek. Onderom en op de schouders een rand van staande en hangende lelie-achtige punten. Het glazuur is glanzend en romig. De decoratie in het midden toont ranken, waarbij de ‘bloemen’ gevormd worden door elementen die overeenkomsten vertonen met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, en ruyi-vormen, wat staat voor ‘zoals u wenst’, gecombineerd met bamboe, ook een gelukssymbool. De losjes geschilderde lingzhi was een populair motief in de ontwerpen in de Yongle en Xuande periode. De onderkant van de vaas heeft een merk met zes karakters van de Xuande periode, een bloeiperiode in de geschiedenis van de Chinese keramiek. Het blauw-wit porselein onder zijn bewind geproduceerd was geliefd bij de hierop volgende Chinese keizers en connaisseurs uit zowel China als het Westen. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)