Vaas met druipglazuur (Q15563)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 7 sep 2023 om 11:01 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @5a8550 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3c7730 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druipglazuur' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @5a8550 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @3c7730 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druipglazuur' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Vaas uit de productielijn Berbas/Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met horizontale banden van duimafdrukken, vers...ottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Delft||Princessehof GMP 1965103
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas met druipglazuur
Vaas uit de productielijn Berbas/Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met horizontale banden van duimafdrukken, vers...ottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Delft||Princessehof GMP 1965103

    Verklaringen

    Vaas uit de productielijn Berbas/Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met horizontale banden van duimafdrukken, versierd met druipglazuur. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles. In het begin ontwierp hij nieuwe decors in renaissancestijl voor het traditionele Delfts blauw. Maar omstreeks 1890 kwam hij met dit soort vazen, eenvoudig van vorm en alleen voorzien van stroomglazuren. Het werd onder de naam Berbas op de markt gebracht. Later volgde Berbas Reflet Métallique, met metaalglansglazuren. Net als Franse kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)