Kakiemon beeld zgn. bijin (Q29621)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 1 sep 2023 om 17:06 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @3c7940 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a52a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kakiemon beeld zgn. bijin' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @3c7940 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a52a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kakiemon beeld zgn. bijin' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een pa...zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten.||Japan||Princessehof MPH 2016002
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kakiemon beeld zgn. bijin
Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een pa...zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten.||Japan||Princessehof MPH 2016002

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kakiemon beeld zgn. bijin (Nederlands)
    Beeld van bijin beschilderd over het glazuur in ijzerrood, blauw, groen, geel en zwart. Zij draagt een kimono met een patroon van esdoornbladeren en waaiers. Op haar binnengewaad is een decoratie van wolkenvormige motieven en het karakusa patroon. Op de onderkant zit een oud label die de beeld mis interpreteert als zijnde in China vervaardigd. Tevens bevindt zich op de stempel het inventarisnummer 424 en de letters 'O du S' (dit staat voor O du Sartel). Deze figuren staan bekend als bijin, wat vertaald kan worden als mooie, elegante vrouwen. Op houtblokprinten en schilderingen uit de 17de eeuw was dit een populair thema en deze decoratie werd ook overgenomen in de productie van Japans porselein. De kleding en haarstijl van de figuren was mode bij courtisanes in de Kanbun periode (1661-1673) en wordt gekenmerkt door een los gewaad met een zwarte sjerp gebonden om het middel van de vrouw. De plastieken zijn vanaf halverwege de negentiende eeuw in het bezit geweest van een Europese adelijke familie. Ze zijn ooit aangekocht door de over-over grootvader die ambassadeur was in het Verre Oosten. (Nederlands)
    Collectie Keramiekmuseum Princessehof - Verworven met steun van Vereniging Rembrandt, Mondriaan Fonds en Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting (Nederlands)