(Q21046)

Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 23 jul 2024 om 22:13 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @3940d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @462770 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Wie wil op frieslant:niuweegen of amsterdam' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @3940d0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @462770 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Wie wil op frieslant:niuweegen of amsterdam' _LanguageValue__removed=False>}>]]))

Verklaringen

Wie wil op frieslant:niuweegen of amsterdam (Nederlands)
porselein , Famille Verte, kleinvuurtechniek, polychroom (blauw, geel, groen, paars, roodbruin, zwart) (Nederlands)
onbekende waarde
porselein , Famille Verte, kleinvuurtechniek, polychroom (blauw, geel, groen, paars, roodbruin, zwart) (Nederlands)
rond, gegolfde rand, standring, licht reliëfpatroon van bloemen en ranken onder het glazuur, op de rand vier evenredig verdeelde wolkenmotieven, afgewisseld met floraal ornament, op het plat een half naar rechts gewende staande man met groene bontmuts, blauwe jas en roodbruine pofbroek, in beide handen houdt hij een aandeel, onderschrift: "wie:wil:op fries:lant:niuweegen:of:amsterdam" De afbeeldingen op de Actiebordjes behoren tot de bekendste historische taferelen. Als gevolg van de speculatie met aandelen (acties) van zwendelmaatschappijen, werd in eerste instantie veel geld verdiend. Door de economische crisis in 1720 stortte de markt in waardoor velen tot armoede vervielen. Deze gebeurtenis werd tot onderwerp van veel spotprenten en schotschriften waarvan het bekendste is 'Het Groote Tafereel der Dwaasheid' uit 1720. (Nederlands)