(Q34132)

Versie door Hannolans (overleg | bijdragen) op 29 jan 2024 om 19:10 (‎Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum....)
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Verklaringen

onbekende waarde
geen (Engels)
geen (Nederlands)
Paleis Het Loo RL 539 1-2
0 bronnen
onbekende waarde
1660-1680 (Engels)
1660-1680 (Nederlands)
Jaarverslag Paleis Het Loo 1979, p. 104, nr. 1 (Engels)
Jaarverslag Paleis Het Loo 1979, p. 104, nr. 1 (Nederlands)
h. 17, 5 cm diam. 26,5 cm (Nederlands)
h. 17, 5 cm diam. 26,5 cm (Engels)
Twee kommen (Nederlands)
0 bronnen
Twee kommen (Engels)
0 bronnen
De vorm en decoratie van de kommen gaat terug op Chinees kraakporselein. De komvorm werden in tal van maten door de Delftse producenten op de markt gebracht. De sierfunctie van de kommen komt tot uitdrukking in de term 'kaskom' of 'casback'. Hun plaats aan weerszijden op de kap van kasten of kabinetten is te zien op schilderijen, bijvoorbeeld 'Handwerkend meisje' van Gabriël Metsu (1629-1667), circa 650-1660 in het het Moskouse Pushkin Museum. Daarnaast laten stillevens zien dat de kommen behalve voor bloemen en planten ook voor vruchten werden gebruikt. De kleinere maten deden dienst als 'spoelkom' bij het theeceremonieel. (Nederlands)
0 bronnen