Tartaruga Marinha (Q33487)
Naar navigatie springen
Naar zoeken springen
In een verlangen om terug te gaan naar zijn kindertijd in Brazilië, waar hij 3,5 jaar heeft gewoond en waar hij een enor...s dus een drager van herinneringen en kan gezien worden als een middel om deze weer op te roepen.||Museum Arnhem GM 2021155
| Taal | Label | Beschrijving | Ook bekend als |
|---|---|---|---|
| Nederlands | Tartaruga Marinha |
In een verlangen om terug te gaan naar zijn kindertijd in Brazilië, waar hij 3,5 jaar heeft gewoond en waar hij een enor...s dus een drager van herinneringen en kan gezien worden als een middel om deze weer op te roepen.||Museum Arnhem GM 2021155 |
Verklaringen
1 bron
In een verlangen om terug te gaan naar zijn kindertijd in Brazilië, waar hij 3,5 jaar heeft gewoond en waar hij een enorme fascinatie voor wilde dieren ontwikkelde, is Koen Jacobs kindertekeningen van zichzelf, broertje en vrienden gaan bestuderen om te leren hoe je ook alweer tegen de wereld aankeek als kind. Hij was gefascineerd hoe werkelijkheid en fantasie in elkaar opgaan. Hij begon de kindertekeningen om te zetten in ruimtelijke draadmodellen en zo ontstonden langzaam een soort speelse dierenskeletten. De titel van het werk is THE ARTIFICIAL KINGDOM, wat refereert naar het gelijknamige boek. In het boek wordt de KITSCH paradox beschreven, waarbij mensen iets doods als levend beschouwen. In plaats van droevige emoties bij het zien van deze dode, soms zelfs uitgestorven dieren, proberen veel mensen zich in te beelden hoe deze dieren eruit hebben gezien, hoe ze bewogen, wat voor geluid ze maakten en dus hoe ze waren als levende dieren. Een skelet is dus een drager van herinneringen en kan gezien worden als een middel om deze weer op te roepen. (Nederlands)
1 bron
GM 2021.155
1 bron
onbekende waarde
Tartaruga Marinha (Nederlands)
1 bron
2019
1 bron
1 bron