Bak/kom op drie poten, Shino-stijl, met ingedeukte vorm, gecraqueleerd cremekleurig glazuur, met decor van treurwilg en driehoek (Q29487)

Uit Kunstmuseum API
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Bak/kom op drie kleine pootjes. Op de bodem van de kom zijn resten van proenen zichtbaar. De kom heeft opzettelijk aange...or de schoonheid van de eigen Japanse steengoedproductie, waarvan dit stuk een mooi voo...||Japan||Princessehof OKS 1961001
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bak/kom op drie poten, Shino-stijl, met ingedeukte vorm, gecraqueleerd cremekleurig glazuur, met decor van treurwilg en driehoek
Bak/kom op drie kleine pootjes. Op de bodem van de kom zijn resten van proenen zichtbaar. De kom heeft opzettelijk aange...or de schoonheid van de eigen Japanse steengoedproductie, waarvan dit stuk een mooi voo...||Japan||Princessehof OKS 1961001

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Bak/kom op drie poten, Shino-stijl, met ingedeukte vorm, gecraqueleerd cremekleurig glazuur, met decor van treurwilg en driehoek (Nederlands)
    Bak/kom op drie kleine pootjes. Op de bodem van de kom zijn resten van proenen zichtbaar. De kom heeft opzettelijk aangebracht indeukingen langs de rand. Op de wand aan de buitenzijde zijn drie keer drie horizontaal geplaatste noppen aangebracht. Aan de binnenzijde centraal op de bodem een ingedraaide spiraal met een versiering van een landschap met een treurwilg. Op de rand een zone met onregelmatig geplaatste ornamenten en hangend spitswerk. De decoratie wordt gevormd door kobalt in het glazuur dat zich naar buiten werkt en dan fel bruine vlekjes vormt. Het glazuur is dik en suikerachtig van structuur, bruingrijs getint en in hoge mate gecraqueleerd. De bak is uitgevoerd in Shino yaki stijl. Gedurende de 15de en 16de eeuw groeide het theedrinken in Japan uit tot een elegante ceremonie, waarbij men zich uit de onrustige wereld terugtrok om zich met meer verlichte zaken bezig te houden. Het doel van sado, de weg van de thee, is de geest in evenwicht te brengen en te bevrijden van de storende invloeden van alle dag. Van grote invloed waren de theemeesters, die in de 16de eeuw ook oog kregen voor de schoonheid van de eigen Japanse steengoedproductie, waarvan dit stuk een mooi voo... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1568Gregoriaans
    1614
    Momoyama (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof OKS 1961-001
    0 bronnen