Neksteun met decor van pioenroos, cizhou (Q22526)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KMBot (overleg | bijdragen) op 4 apr 2023 om 10:38 (‎Een nieuw item aangemaakt: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @403070 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @47e740 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Neksteun met decor van pioenroos, cizhou' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @403070 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @47e740 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Neksteun met decor van pioenroos, cizhou' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Neksteun van steengoed met ingekrast decor in de vorm van een tak met pioenrozen. Vervaardigd in de sgraffito techniek, ...ens meestal bedekt met een kleurloos glazuur, maar soms ook met een kopergroen of turkooise glazuur.||Princessehof NO 01137
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Neksteun met decor van pioenroos, cizhou
Neksteun van steengoed met ingekrast decor in de vorm van een tak met pioenrozen. Vervaardigd in de sgraffito techniek, ...ens meestal bedekt met een kleurloos glazuur, maar soms ook met een kopergroen of turkooise glazuur.||Princessehof NO 01137

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Neksteun met decor van pioenroos, cizhou (Nederlands)
    Neksteun van steengoed met ingekrast decor in de vorm van een tak met pioenrozen. Vervaardigd in de sgraffito techniek, waarbij de glazuur om de decoratie heen is weggehaald waardoor de donkere kleur van de klei zichtbaar is. Deze techniek is typerend voor de Cizhou productie, waarbij men zowel donkere als lichte glazuur gebruikte. Dit soort neksteuns werden gemaakt in de noordelijke Cizhou ovens, die bekend stond om de productie van 'local ware'; populaire keramiek voor dagelijks gebruik. Dit soort keramiek wordt meestal aangeduid als 'Cizhou ware' (磁州窯). Deze naam is ontleend aan een gebied in de provincie Hebei waar veel ovens gevestigd waren die deze keramiek produceerden. Ook in omliggende regio's in het noorden werd Cizhou ware gemaakt. Kenmerken zijn de toepassing van slib, zowel voor het aanbrengen van decoraties als om het hele voorwerp mee te bedekken. Dit werd vervolgens meestal bedekt met een kleurloos glazuur, maar soms ook met een kopergroen of turkooise glazuur. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)