Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Q29549)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 1 sep 2023 om 16:15 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @8a08b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a48e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @8a08b0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a48e0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Schaal met decor van draak en feniks, wucai' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...e feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Princessehof NO 00021
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Schaal met decor van draak en feniks, wucai
De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur bla...e feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa...||China||Princessehof NO 00021

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Schaal met decor van draak en feniks, wucai (Nederlands)
    De schotel is verfijnd en uitbundig gedecoreerd in de wucai (vijf kleuren) techniek: een combinatie van onderglazuur blauw met emailkleuren over de glazuur. De wucai techniek werd ontwikkeld tijdens de Jiajing periode (1522-66). Verschil met de doucai is dat het onderglazuur blauw hier niet puur als omlijning is bedoeld, maar complementerend voor de decoratie. Wu staat voor vijf, cai voor kleur. De techniek was niet gelimiteerd tot vijf kleuren, maar het nummer is een geluksgetal in China. Op het plat bevindt zich een gelobd middenpaneel met daarin een geschubde, vijftenige gele draak met rode details. Boven zijn hoofd houdt hij een mand die gevuld is met lingzhi, de zwam van onsterfelijkheid, met daarboven een cirkel met het karakter 'yong', wat oneindigheid betekent. In China wordt dit type draak een zhengmian long genoemd, oftewel een draak in aangezicht. Dit motief werd populair in de late Ming en de vroege Qing periode, met name de wucai ontwerpen uit de regeringsperiode van keizer Wanli. Onder de draak confronteren twee feniksen elkaar, omgeven door vuur en krullende wolken. Tussen de feniksen staat een berg waar golven tegen opslaan, die de wereld voorstelt. Het middenpa... (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1573Gregoriaans
    1619
    Wanli (1573-1620) (Nederlands)