Bloemenmand (Q34110)

Uit Kunstmuseum API
Versie door Hannolans (overleg | bijdragen) op 29 jan 2024 om 18:56 (‎Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): De ovale mand heeft een vast plateau met gaten, één in het midden en vier groepen gaten daaromheen. De handvatten, oorspronkelijk vier in getal, worden gevormd door met de staarten ineengedraaide slangen waarvan de koppen op de mand rusten. Gezien de gevonde fragmenten moeten er twee, zo niet drie van deze mandschalen zijn geweest. Het is aannemelijk dat het de bedoeling was bloemen in de gaten te zetten en de bak met water te vullen. Het vast p...)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
geen beschrijving ingesteld
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bloemenmand
geen beschrijving ingesteld

    Verklaringen

    5 SVE 18 van Samuel van Eenhoorn, eigenaar (1678-1687) plateelbakkerij De Grieksche A (Engels)
    5 SVE 18 van Samuel van Eenhoorn, eigenaar (1678-1687) plateelbakkerij De Grieksche A (Nederlands)
    Paleis Het Loo RL 2284
    0 bronnen
    onbekende waarde
    1684-1686 (Engels)
    1684-1686 (Nederlands)
    Erkelens 1980-1981, p. 263, afb. 1 (Nederlands)
    Erkelens 1980-1981, p. 263, afb. 1 (Engels)
    Erkelens 1988-1989, p. 89, afb. 1 (Nederlands)
    Erkelens 1988-1989, p. 89, afb. 1 (Engels)
    Erkelens 1996, cat.nr. 1 (Nederlands)
    Erkelens 1996, cat.nr. 1 (Engels)
    Delfts aardewerk 2007, deel IV, cat.nr. 2.04 (Nederlands)
    Delfts aardewerk 2007, deel IV, cat.nr. 2.04 (Engels)
    diam. circa 30 cm; h. 11 cm; b. circa 38 cm (Nederlands)
    diam. circa 30 cm; h. 11 cm; b. circa 38 cm (Engels)
    Bloemenmand (Nederlands)
    0 bronnen
    Bloemenmand (Engels)
    0 bronnen
    De ovale mand heeft een vast plateau met gaten, één in het midden en vier groepen gaten daaromheen. De handvatten, oorspronkelijk vier in getal, worden gevormd door met de staarten ineengedraaide slangen waarvan de koppen op de mand rusten. Gezien de gevonde fragmenten moeten er twee, zo niet drie van deze mandschalen zijn geweest. Het is aannemelijk dat het de bedoeling was bloemen in de gaten te zetten en de bak met water te vullen. Het vast plateau met de gaten maakt de gevonden mand onhandig bij het schoonmaken. Bij sommige van de latere Delftse manden die gezien de decoratie ongetwijfeld voor bloemen bestemd waren, behoren losse roosters met gaten (zie Ressing 2000, cat.nrs. 21, 28). In de zeventiende eeuw werden (rieten) manden voor het maken van boeketten gebruikt. De Italiaanse jezuïet Giovanni Battista Ferrari beschrijft een aantal manden in zijn publicatie De Florum Cultura (1633), terwijl de vier bloemenmandjes op het geschilderde plafond in Mary's slaapkamer op Het Loo een geschilderde voorbeeld hiervan zijn. In de boedelinventaris van het keukenkeldertje van Paleis Het Loo is geen nauwkeurige beschrijving die met dit type bloemenmanden in verband is te brengen. (Nederlands)
    0 bronnen