Vaas met loopglazuur (Q15338)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 7 sep 2023 om 10:57 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @da31f0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @da1510 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met loopglazuur' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @da31f0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @da1510 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met loopglazuur' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Vaas uit de productielijn Berbas van De Porceleyne Fles. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur...ottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Delft||Princessehof OKS 1970083
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas met loopglazuur
Vaas uit de productielijn Berbas van De Porceleyne Fles. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur...ottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Delft||Princessehof OKS 1970083

    Verklaringen

    Vaas uit de productielijn Berbas van De Porceleyne Fles. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles. In het begin ontwierp hij nieuwe decors in renaissancestijl voor het traditionele Delfts blauw. Maar omstreeks 1890 kwam hij met dit soort vazen, eenvoudig van vorm en alleen voorzien van stroomglazuren. Het werd onder de naam Berbas op de markt gebracht. Later volgde Berbas Reflet Métallique, met metaalglansglazuren. Net als Franse kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)