Kan in de vorm van een feniks (Q29580)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 1 sep 2023 om 16:35 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @da34c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @62a1a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kan in de vorm van een feniks' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @da34c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @62a1a0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Kan in de vorm van een feniks' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een...mbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Princessehof GMP 1973002
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Kan in de vorm van een feniks
Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een...mbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen.||Vietnam||Princessehof GMP 1973002

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Kan in de vorm van een feniks (Nederlands)
    Kan in de vorm van een feniks gedecoreerd in onderglazuurblauw. De keramiekindustrie in Vietnam beleefde rond 1500 een een bloeiperiode, omdat de Chinese regering de export van Chinees keramiek tijdelijk verbood. Veel Chinese pottenbakkers emigreerden naar Vietnam, op zoek naar werk. De Vietnamese keramiek werd vervolgens geëxporteerd naar buurlanden Thailand en Birma maar ook verder weg, naar de Filippijnen en Indonesië. Daar waren vooral voorwerpen met fantasievormen populair, zoals deze feniksvaas. De feniks is in Azië een belangrijk symbool voor wedergeboorte en het eeuwige leven: de vogel zou uit zijn eigen as herrijzen. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)