Beker op hoge doorgestoken voet (Q29557)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 1 sep 2023 om 16:22 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @8a31c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a78b0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Beker op hoge doorgestoken voet' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @8a31c0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @a78b0 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Beker op hoge doorgestoken voet' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Beker op voet met een kelkvormige hoge holle buisvormige stam. Deze is opengewerkt met verticale streep-vormige kerfjes,...ardoor er zwarte rook in de oven ontstond, hierdoor kreeg het keramiek zijn donkere kleur.||China||Princessehof OKS 1997016
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Beker op hoge doorgestoken voet
Beker op voet met een kelkvormige hoge holle buisvormige stam. Deze is opengewerkt met verticale streep-vormige kerfjes,...ardoor er zwarte rook in de oven ontstond, hierdoor kreeg het keramiek zijn donkere kleur.||China||Princessehof OKS 1997016

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Beker op hoge doorgestoken voet (Nederlands)
    Beker op voet met een kelkvormige hoge holle buisvormige stam. Deze is opengewerkt met verticale streep-vormige kerfjes, de voet is vrijwel vlak. Het aardewerk is flinterdun en zwart gepolijst. De beker werd mogelijk gebruikt in ceremonies voor het drinken van wijn. Dit type aardewerk is bekend van de Dawenkou of Longshan cultuur in de provincie Shandong. Het werd op een draaischijf vervaardigd, een techniek die rond deze periode zijn intrede deed. Hierdoor was men in staat de wand van de klei zeer dun te krijgen. De voet en de beker zijn apart vervaardigd en later aan elkaar gemonteerd. Voordat het object de oven in ging werd het gepolijst. In de oven werd op een zuurstofreducerende wijze gestookt waardoor er zwarte rook in de oven ontstond, hierdoor kreeg het keramiek zijn donkere kleur. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)