Vaas met druip- en lusterglazuren (Q15564)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 26 jun 2023 om 09:48 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @117d90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @117e50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druip- en lusterglazuren' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @117d90 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @117e50 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='Vaas met druip- en lusterglazuren' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Vaas uit de productielijn Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met druipglazuur en luster. In 1878 werd Adolf Le C... kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Princessehof GMP 1965105
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Vaas met druip- en lusterglazuren
Vaas uit de productielijn Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met druipglazuur en luster. In 1878 werd Adolf Le C... kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek.||Princessehof GMP 1965105

    Verklaringen

    Vaas uit de productielijn Reflet Métallique van de Porceleyne Fles met druipglazuur en luster. In 1878 werd Adolf Le Comte aangesteld als artistiek adviseur bij aardewerkfabriek De Porceleyne Fles. In het begin ontwierp hij nieuwe decors in renaissancestijl voor het traditionele Delfts blauw. Maar omstreeks 1890 kwam hij met dit soort vazen, eenvoudig van vorm en alleen voorzien van stroomglazuren. Net als Franse kunstpottenbakkers vóór hem had Le Comte zich laten inspireren door Chinese en Japanse keramiek. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Gemeente Leeuwarden (Nederlands)