kan (Q15299)

Uit Kunstmuseum API
Versie door KunstmuseumBot (overleg | bijdragen) op 27 feb 2024 om 11:05 (‎Item geleegd: Automatic import with wikibase importer for object ([[<Labels @d71ba0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d71c30 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='kan' _LanguageValue__removed=False>}>|<Labels @d71ba0 _LanguageValues__values={'nl': <LanguageValue @d71c30 _LanguageValue__language='nl' _LanguageValue__value='kan' _LanguageValue__removed=False>}>]]))
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Delft||ca. 1920 - 1930||aardewerk (Nieuw Delfts: Nieuw-Perzisch), glazuur, engobe, onderglazuurschildering, polychroom (groen, zwart)||R 432
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
kan
Delft||ca. 1920 - 1930||aardewerk (Nieuw Delfts: Nieuw-Perzisch), glazuur, engobe, onderglazuurschildering, polychroom (groen, zwart)||R 432

    Verklaringen

    onbekende waarde
    (figuratief teken van een) flesje op naar rechts lopende lijn DELFT. 680 (onderkant)stip in driehoek (buitenkant) stip in driehoek (=merkteken onbekend) (Nederlands)
    onbekende waarde
    aardewerk (Nieuw Delfts: Nieuw-Perzisch), glazuur, engobe, onderglazuurschildering, polychroom (groen, zwart) (Nederlands)
    onbekende waarde
    De Porceleyne Fles - Royal Delft (Nederlands)
    onbekende waarde
    De tweede groep die tot het Nieuw Delfts behoort is het Nieuw-Perzisch dat is geïnspireerd op Syrische en Iranese keramiek uit de zeventiende eeuw. Kenmerkend voor dit Islamitische product zijn de kleuren blauw en groen op een wit fond onder een doorzichtig, kleurloos glazuur. Hiernaast werd ook gebruik gemaakt van een karakteristiek turkooize, doorzichtig glazuur waaronder de zwarte tekening direct op de lichtgrijze scherf werd aangebracht. Dit laatste inspireerde De Porceleyne Fles tot het maken van de groene, dekkende glazuurlaag die een enkele keer kobaltblauw was. De beschildering van de voorwerpen is eenvoudig. De decoratie van flessen en kleine vazen bestaat voornamelijk uit geometrische en florale motieven in banden of compartimenten. De patronen op kleine borden worden vanuit het midden opgebouwd en waaieren als bloemen uit. De grote vazen en borden tenslotte zijn voorzien van een hoofdmotief van een hert of een vogel tussen rankwerk. Ondanks de overeenkomsten zijn de voorbeelden niet slaafs gekopieerd maar zijn de repeterende geometrische ornamenten en slingerende plantenranken eerder geïmiteerd. Bij vroege voorbeelden werd niet alleen gebruik gemaakt van doorzichtig t... (Engels)