Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose (Q22796)

Uit Kunstmuseum API
Versie door Hannolans (overleg | bijdragen) op 4 okt 2023 om 12:02 (‎Verklaring verwijderd: PID-nummer (P44): Princessehof NO 01563, remove old PIDs)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p...t de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur.||China||Princessehof NO 01563
Taal Label Beschrijving Ook bekend als
Nederlands
Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose
Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het p...t de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur.||China||Princessehof NO 01563

    Verklaringen

    onbekende waarde
    Bord met decor van zittende heer en dame, chine de commande, famille rose (Nederlands)
    Bord op voetring met spreidende wand en brede platte rand, versierd in diverse emailkleuren en gehoogd in goud. Op het plat een chinoiserie met een heer en een dame zittend aan een altaarachtige tafel met een pot met een koraaltak en een pluim. Het geheel wordt gekaderd door ornamentranden in de stijl van Lodewijk XIV. Op de rand drie medaillons die gevuld zijn met een Chinees interieur binnen eenzelfde ornamentele omkadering. De vakken worden afgewisseld door een bloemtak.De voorstelling is geschilderd in de stijl van Meissen porselein en geeft een ontwerp dat rond 1730 geliefd was. De versieringen zijn geïnspireerd op de decoraties die J.G. Höroldt voor Meissen rond 1720 ontwierp. Hij schilderde zijn eigen chinoiserieën, die de ideeën over de romantiek uit de zeventiende eeuw verbeeldden. Het is niet bekend of het kopiëren van zulke populaire decoraties bedoeld was als directe concurrentie tegen Meissen, of dat het het kopiëren was van de laatste mode uit Europa. In ieder geval is er geen twijfel mogelijk dat de Chinese porseleinschilder in de decoraties niets herkenbaars zag uit zijn eigen cultuur. (Nederlands)
    Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden; Bruikleen Ottema-Kingma Stichting (Nederlands)
    onbekende waarde
    1735
    1735
    Qianlong (1736-1795) (Nederlands)