Item:Q34137: verschil tussen versies
Verklaring verwijderd: digitale representatie (P43): https://api.kunstmuseum.nl/w/images/1/14/Verloop.jpeg |
Verklaring aangemaakt: beschrijving (P113): De vormgeving van de complete kom waarvan dit fragment deel uitmaakt is onduidelijk. Er zijn geen voorbeelden bekend van vergelijkbare objecten met een dergelijk handvat in het model van een sirene. De als handvat geboetseerde sirene is een aan de edelsmeedkunst ontleend motief. Van Polidoro da Galdara, Hans Vredeman de Vries en Jean Le Pautre zijn ontwerpen bekend waarbij in de handvatten van kannen vrouwentorso’s zijn verwerkt. In Italië zij... Label: openrefine-3.7 |
||
| eigenschap / beschrijving | |||
De vormgeving van de complete kom waarvan dit fragment deel uitmaakt is onduidelijk. Er zijn geen voorbeelden bekend van vergelijkbare objecten met een dergelijk handvat in het model van een sirene. De als handvat geboetseerde sirene is een aan de edelsmeedkunst ontleend motief. Van Polidoro da Galdara, Hans Vredeman de Vries en Jean Le Pautre zijn ontwerpen bekend waarbij in de handvatten van kannen vrouwentorso’s zijn verwerkt. In Italië zijn aardewerk vazen gemaakt met dergelijke handvaten. In het Delftse aardewerk komen we dezelfde figuren tegen bij wandarmen en als tuiten bij een paar waaier-vormige bloemenhouders uit het begin van de zeventiende eeuw (zie Delfts aardewerk 2007, deel IV, cat.nr. 7.14, afb. 2). Een tuinvaas uit de jaren 60 van de achttiende eeuw vertoont een zelfde toepassing van sirenen als handvat (Delfts aardewerk 2001, deel II, cat.nr. 75). (Nederlands) | |||
| eigenschap / beschrijving: De vormgeving van de complete kom waarvan dit fragment deel uitmaakt is onduidelijk. Er zijn geen voorbeelden bekend van vergelijkbare objecten met een dergelijk handvat in het model van een sirene. De als handvat geboetseerde sirene is een aan de edelsmeedkunst ontleend motief. Van Polidoro da Galdara, Hans Vredeman de Vries en Jean Le Pautre zijn ontwerpen bekend waarbij in de handvatten van kannen vrouwentorso’s zijn verwerkt. In Italië zijn aardewerk vazen gemaakt met dergelijke handvaten. In het Delftse aardewerk komen we dezelfde figuren tegen bij wandarmen en als tuiten bij een paar waaier-vormige bloemenhouders uit het begin van de zeventiende eeuw (zie Delfts aardewerk 2007, deel IV, cat.nr. 7.14, afb. 2). Een tuinvaas uit de jaren 60 van de achttiende eeuw vertoont een zelfde toepassing van sirenen als handvat (Delfts aardewerk 2001, deel II, cat.nr. 75). (Nederlands) / rang | |||
Normale rang | |||